Sökning: "utemiljöns betydelse för barns utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden utemiljöns betydelse för barns utveckling.

  1. 1. Utemiljöns betydelse : En kvalitativ studie om förskollärares användning och upplevelser av utemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emilia Ullander; Karolina Söderström; [2022]
    Nyckelord :Förskolegård; miljö; utveckling; posthumanism; aktör; agens; förskollärares upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur förskollärare använder utemiljön i sin dagliga verksamhet samt hur deras upplevelser av förskolors utemiljö och dess material bidrar till barns utveckling och lek. Studien behandlar förskolor inom Stockholms län, där några ligger i förorter och några i innerstaden. LÄS MER

  2. 2. Utemiljöns betydelse för förskolebarns språk : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Zeinab Barbich; Pernilla Westin; [2021]
    Nyckelord :Barns språk; förskollärare; kommunikation; socialt samspel; sociokulturell teori; språkaktiviteter och utemiljö;

    Sammanfattning : Språket har en stor betydelse för barns utveckling, lärande, kommunikation och samspel, enligt den sociokulturella teorin som är vald för analys i denna studie. Barn som dagligen spenderar mycket tid på förskolan i samspel med andra barn och vuxna behöver språket. LÄS MER

  3. 3. Utemiljöns inverkan på barns motoriska utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskolans utemiljö främjar barns motoriska utveckling ur ett pedagogperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Caroline Berrstrå; [2018]
    Nyckelord :Preschool; motor; motor development; outdoor environment; preschool yard; Förskola; motorik; motorisk utveckling; utemiljö; förskolegård;

    Sammanfattning : I denna studie var syftet att utforska förskolpedagogers upplevelse av sin förskolegård samt närliggande miljö med koppling till barns motoriska utveckling, utifrån två frågeställningar. På vilket sätt anser pedagogerna att förskolegårdens utfärdande främjar barns motoriska utveckling och rörelsebehov? Upplever pedagogerna att de tar tillvara på närliggande miljö och på vilket sätt anser de att den främjar barns motoriska utveckling?   Studien utgår från Reggio Emilia som teoretiskt ramverk där utemiljön och pedagogens roll som medforskare har stor betydelse för att främja barnens motoriska utveckling. LÄS MER

  4. 4. Fysisk aktivitet, en del i förskolans verksamhet : Förskollärares uppfattningar om hur fysisk aktivitet påverkar barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jennie Adolfsson; Evelina Andersson; [2017]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskolemiljö; barn; förskollärare; förhållningssätt; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa förskollärares uppfattningar kring vad fysisk aktivitet kan ha för betydelse för barns utveckling, samt hur de arbetar för att främja fysisk aktivitet och hur de ser på inne-och utemiljöns betydelse i förskolan. De frågeställningar vi vill undersöka är, vilka uppfattningar förskollärare har kring vad fysisk aktivitet kan ha för betydelse för barns utveckling, hur förskollärarna beskriver att de arbetar för att främja fysisk aktivitet i förskolans verksamhet samt hur förskollärarna beskriver inne- och utemiljöernas påverkan på den fysiska aktiviteten. LÄS MER

  5. 5. Förskolegården, ett pågående projekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Kristiansson; Ellinor Andersson; [2017]
    Nyckelord :Förskolegård; lek; lärande; utformning; utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att inspirera förskolor till att arbeta med utformningen av utemiljön på förskolegården. Vidare syftar studien till att väcka intresse hos pedagoger för utemiljöns betydelse för barns utveckling, lek och lärande.Vi har genomfört en fallstudie, där en specifik förskola har undersökts. LÄS MER