Sökning: "utvecklingsstörning och språkutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden utvecklingsstörning och språkutveckling.

  1. 1. AKK och språk- och kommunikationsutvecklande undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Reiko Sallinen; [2023]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; Specialpedagogik; AKK Alternative kompletterande kommunikation ; språkutveckling; grundsärskola anpassad grundskola; gymnasiesärskola anpassad gymnasieskola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Nyanlända elever i grundsärskolan : Grundsärskolelärares beskrivningar av pedagogiska förutsättningar i undervisningen av nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Annika Törnqvist; [2019]
    Nyckelord :Bronfenbrenner; nyanlända; grundsärskola;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra till kunskapsutvecklingen rörande undervisningens pedagogiska förutsättningar vad gäller nyanlända elever i grundsärskolan.   De senaste åren har ett flertal nyanlända elever mottagits i den svenska grundsärskolan. LÄS MER

  3. 3. Språk och kommunikationsarbete i särskolan med fokus på barn med Downs syndrom : fem lärares upplevelser och tankar

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Maria Öhman; [2016]
    Nyckelord :Arbetssätt; Downs syndrom; språk och kommunikation; språkutveckling; särskola;

    Sammanfattning : Språk och kommunikation genomsyrar skolans alla ämnen och barn med funktionsnedsättningen Downs syndrom associseras med särskilda svårigheter inom språk och kommunikation vilket utifrån ett skolperspektiv medför att det finns ett stort behov av att utöka vår kunskap inom skolans verksamheter kring vilka faktorer som påverkar denna grupp av barn i positiv riktning i språk och kommunikationsarbetet. Undersökningens syfte har varit att belysa hur speciallärare med specialisering utvecklingsstörning och specialpedagoger upplever språk och kommunikationsarbetet kring barn med Downs syndrom. LÄS MER

  4. 4. Lärares språkutvecklande arbetssätt med flerspråkighet i fokus på en gymnasiesärskola

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Margret Fungmark; [2014]
    Nyckelord :begreppsbildning; delaktighet; dialogisk klassrumspraktik; exklusion; flerspråkighet; inklusion; interaktion; proximal utvecklingszon; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med denna studie var att beskriva och uppnå en förståelse för lärares språkutvecklande arbetssätt med fokus kring hur pedagogiken främjar språkutvecklingen både hos flerspråkiga elever och hos elever som har svenska som modersmål. Dessutom var syftet att uppnå en förståelse för hur lärarna anpassade pedagogiken utifrån samtliga elevers kognitiva funktionsnedsättning. LÄS MER

  5. 5. Social interaktion genom Alternativ Kompletterande Kommunikation och teckenspråk i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Ylva Gunnarsson; [2009]
    Nyckelord :AKK; funktionshinder; förskola; kommunikation; social interaktion; teckenspråk;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om språkets betydelse för barnets sociala integration i förskolan. Idag är förskolan en verksamhet riktad till alla barn. Institutionerna för barn med funktionshinder lades ner på 70-talet och barn med funktionshinder integreras sedan dess i befintlig barnomsorg, som idag benämns förskola. LÄS MER