Sökning: "gymnasiesärskola anpassad gymnasieskola"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden gymnasiesärskola anpassad gymnasieskola.

  1. 1. AKK och språk- och kommunikationsutvecklande undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Reiko Sallinen; [2023]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; Specialpedagogik; AKK Alternative kompletterande kommunikation ; språkutveckling; grundsärskola anpassad grundskola; gymnasiesärskola anpassad gymnasieskola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Assistentens roll och förutsättningar att stötta elever : En kvalitativ studie om assistenter som arbetar medelever i behov av stöd

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :assistent; lärarassistent; elevassistent; resurs; resurspedagog; specialpedagogik; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; npf; grundskola; grundsärskola; anpassad grundskola; gymnasiet; gymnasieskola; gymnasiesärskola; anpassad gymnasieskola;

    Sammanfattning : En liten kvalitativ studie om rollen som assistent/lärarassistent/elevassistent/resurs och de förutsättningar som ges för att dessa roller ska kunna stötta elever som behöver stöd som mest. ... LÄS MER

  3. 3. Att se möjligheter där andra ser hinder : uppfattningar om inkludering och tillgänglig undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sandra Calmerbäck; Anna-Maria Sandberg; [2017]
    Nyckelord :universal design for learning; Inkludering; gymnasiesärskola; tillgänglig undervisning; universal design för lärande; specialpedagogiska perspektiv; uppfattningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur pedagoger, elever och skolledare vid en gymnasieskola uppfattar fenomenen inkludering och tillgänglig undervisning genom att undersöka deras syn på möjligheter och utmaningar med att som elev inskriven i gymnasiesärskolan delta i undervisning på nationella program på gymnasieskolan. Vi har genomfört sju semistrukturerade intervjuer med målet att finna variationer i uppfattningarna kring inkludering och tillgänglig undervisning hos de olika aktörerna. LÄS MER