Sökning: "vägledande samspel"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden vägledande samspel.
1. Är förskollärare redo att agera i krissituation? : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelse av krisberedskap ur ett sociokulturellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Det sker regelbundet olika krissituationer på svenska förskolor/skolor. Pågående samhällsdebatt vittnar om brister i trygghet och säkerhet på Sveriges skolor/förskolor, trots att barnen i skolan/förskolan har rätt att vistas i en verksamhet som är både trygg och säker, enligt både skollagen (SFS 2010:800), barnkonventionen (2009) och förskolans läroplan (Skolverket 2018, s. LÄS MER
2. Förskollärares roll i barns konflikthantering : En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattar sin roll i att stödja barns konflikthantering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka hur förskollärare uppfattar sin roll i barns konflikter. Vi undersökte vad för strategier förskollärarna använder sig av i sin konflikthantering, hur de arbetar med konflikter i utbildningen och vad de anser att barn lär sig genom konflikter. LÄS MER
3. Släppa ut & ställa om : En fallstudie om den fysiska planeringens kraft och ambitioner att bidra till en klimatomställning
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Den fysiska planeringen har i svensk och internationell planeringslitteratur tillskrivits en viktig roll i klimatomställningen. Kommunerna besitter i Sverige, och i flera andra länder, en egen rätt att bestämma över hur mark och vatten ska användas. LÄS MER
4. Med uppdrag att anta utmaningen : Strategier och förutsättningar för första linjens chef inom kommunal äldreomsorg för att möta verksamhetens kompetensförsörjningsbehov i en föränderlig tid
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för arbetsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och förklara strategier och förutsättningar för första linjens chef inom kommunal äldreomsorg för att möta verksamhetens kompetensförsörjningsbehov på kort och lång sikt. Studien avser att besvara syftet utifrån följande frågeställningar. LÄS MER
5. Specialpedagogisk funktion i förskolan - en förutsättning för kvalité : Några specialpedagogers uppfattningar kring tidiga insatser och relationers betydelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Trots vetskapen om att tidiga insatser är viktiga finns det en bristande kvalité i svenska förskolor när det gäller arbetet med barn i behov av särskilt stöd. En direkt avgörande faktor för att hålla en hög kvalité i förskolan är pedagogers förmåga att ha ett relationellt förhållningssätt i mötet med barn och i samband med det spelar tillgång till specialpedagog en viktig roll. LÄS MER