Sökning: "vård klagomål"
Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden vård klagomål.
11. Patienters upplevelser av vistelsen på akutmotagningen. : En litteraturöversikt.
Kandidat-uppsats, Avdelningen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Patienternas klagomål gällande bemötande och kommunikation inom sjukvården har ökat. Krav på ökad effiktivitet och bättre patientflöde genomsyrar vården. Parallellt med dessa krav finns en strävan att förbättra patientsäkerheten. LÄS MER
12. Kommunikation mellan sjuksköterska och närstående inom palliativ omvårdnad. : -en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Introduktion: När någon blir obotligt sjuk och närmar sig döden är det inte endast patienten som blir drabbad. Patientens närstående påverkas också. En viktig uppgift för sjuksköterskor är att kommunicera och stötta de närstående för att tillfredsställa behov hos dem. LÄS MER
13. Stressens påverkan på sjuksköterskan vid akutmottagning : Konsekvenser på omvårdnadsarbetet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för VårdvetenskapSammanfattning : Människor söker idag vård på akutmottagningar för att de är sjuka och skadade. Dessa patienter är sårbara i den akuta situationen och kräver därför att få ett bra bemötande av akutmottagningens personal samt adekvat bedömning och behandling på kort tid. De flesta som söker till akutmottagningen är äldre patienter. LÄS MER
14. Anhörigas upplevelse av sjuksköterskans bemötande. : Vid akuta somatiska sjukdomstillstånd.
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälleSammanfattning : Bakgrund: I en rapport från socialstyrelsen framgår det att akutmottagningarna runt omi landet har ca 2,5 miljoner patientfall, därtill kommer ännu fler anhöriga ochnärstående. Patientnämnden, som är det organ som hanterar klagomål från patienter ochanhöriga, uppger att det varje år kommer ungefär 4000 anmälningar där patienter ochanhöriga har känt sig kränkta och dåligt bemötta i sjukvården. LÄS MER
15. Att bli värdigt bemött : En tvärsnittstudie om bemötande på akutvårdsavdelningar ur patientens perspektiv
Kandidat-uppsats, Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Previous research and patient complaints to the Swedish Patient Support Committee shows that there is a lack of substance in the patient-nurse relationship. This may suggest that it can be difficult for health care to live up to health-care law which requires it to be of good quality, based on dignity and respect and designed so that the patient is an active participant and can make their own decisions when it comes to their health care. LÄS MER