Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skydd eller chimär? Patientlagen ur ett äldre- och kapabilitetsperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Lisa Rutgersson; [2020-09-14]
    Nyckelord :Kapabilitet; Hälsokapabilitet; Sårbarhetsteori; Patientlagen; PL; Hälso- och sjukvårdslagen; HSL; Äldrerätt; Sköra äldre; Medicinsk rätt;

    Sammanfattning : Sedan 2015 regleras patientens roll i patientlagen (2014:821) (PL), med det uttryckta syftet att stärka patientens ställning. Idag utgör äldre patienter en stor och växande patientgrupp. LÄS MER

  2. 2. Hanteringen av bemötandefrågor i hälso- och sjukvården - teori och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Micha Hallberg; [2020]
    Nyckelord :Offentlig rätt; medicinsk rätt; bemötande; health law; hälso- och sjukvård; diskriminering; förvaltningsrätt; Inspektionen för vård och omsorg; IVO; Diskrimineringsombudsmannen; DO; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Forskning visar att när patienter upplever att de blir dåligt bemötta av hälso- och sjukvårdspersonal drabbas patienternas möjligheter att vara delaktiga i sin egen vård. Då är det viktigt att det finns någonstans patienterna kan vända sig och klaga. LÄS MER

  3. 3. Bad reviews - Good news : Ett förbättringsarbete av en digital vårdtjänst

    Master-uppsats, Jönköping University/HHJ. Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

    Författare :Sara Alsterlund; [2020]
    Nyckelord :accessibility; feedback; improvement knowledge; patient satisfaction; review; förbättringskunskap; patientnöjdhet; recension; tillgänglighet; återkoppling;

    Sammanfattning : KRY hjälper människor som behöver vård genom digitala möten. Efter vårdmötet kan patienter ge omedelbar feedback. Det fanns inget system för uppföljning när patienter hade lämnat ett enstjärnigt lågt betyg efter ett möte - en så kallad “bad review”. LÄS MER

  4. 4. Klagomål inom den offentliga primärvården : En kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Marianne Pekkarinen; [2019]
    Nyckelord :primärvård; klagomål; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Bakgrund: Klagomål är en indikator på kvaliteten och säkerheten på hälso- och sjukvården. Klagomål som inkommer till patientnämnderna ökar och 26 procent av dessa är riktade mot primärvården. Klagomål riktade mot sjuksköterskor handlar om deras icke-vårdande attityder. Teoretisk referensram: Lidande är en del av människans liv. LÄS MER

  5. 5. Patientens lidande i vården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Ingrid Oders; Josefin Oud; [2018]
    Nyckelord :vårdlidande; bemötande; kommunikation; bekräftelse; upplevelse; klagomål;

    Sammanfattning : Anmälningarna på vården ökar och ses som ett växande problem. Klagomålen handlar framför allt om bemötande, dålig vård, läkemedel och diagnostisering. Vårdlidande är ett lidande som orsakas av vården och beror oftast på personalens oreflekterade handlingar vilka leder till utebliven eller bristfällig vård. LÄS MER