Sökning: "vad är ekologisk systemteori"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden vad är ekologisk systemteori.

  1. 1. Unga individers återgång till sysselsättning : En studie utifrån anhörigas och en professionell persons uppfattning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR; Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Sara Asplund; Ida Önsten; [2020]
    Nyckelord :NEET; return; Ecological systems theory; Hemmasittare; återgång; Ekologisk systemteori;

    Sammanfattning : Då unga individer varken arbetar, studerar eller erhåller annan likvärdig sysselsättning skapas problem på olika nivåer eftersom såväl samhälle, familj och individ påverkas. Vidare saknas anhörigas perspektiv vilket kan problematiseras utifrån att kunskap kring unga individers återgång till sysselsättning är av betydelse och deras anhöriga kan tänkas besitta kännedom om ämnet. LÄS MER

  2. 2. "Aten just nu, är helvetet på jorden" : Resiliens - viktig faktor i det sociala arbetet med flyktingar

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap; Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Sofia Grenevall; Beatrice Harknäs Smedman; [2019]
    Nyckelord :Resilience; Ecological system theory; Social workers; Refugees and social work; Resiliens; Ekologisk systemteori; Socialarbetare; Arbete med flyktingar;

    Sammanfattning : I arbete med flyktingar är resiliens en viktig faktor för att bli hållbar i en extremt pressad situation i socialt arbete. I denna fallstudie kom vi fram till vilka faktorer inom individ- organisation- och på samhällsnivå, det vill säga på mikro-, meso- och makronivå, som påverkade socialarbetarens resiliens i arbetet med flyktingar i Grekland. LÄS MER

  3. 3. Att undervisa för social hållbarhet i förskolan : Olika sätt att undervisa om levnadsförhållanden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linnea Henkel; Izabella Jeppsson; [2019]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förskola; social hållbar utveckling; levnadsförhållanden; förskollärare; undervisning; ekologisk systemteori; krig; jämlikhet; fattigdom; svält;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskollärares resonemang om undervisning för social hållbarhet och nå kunskap om på vilket sätt social hållbarhet kan undervisas i förskolan. Några av de 17 globala målen för hållbar utveckling har varit till stöd i utformande av syfte och frågeställningar i studien. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa för social hållbarhet i förskolan : Olika sätt att undervisa om levnadsförhållanden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linnea Henkel; Izabella Jeppsson; [2019]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förskola; social hållbar utveckling; levnadsförhållanden; förskollärare; undervisning; ekologisk systemteori; krig; jämlikhet; fattigdom; svält;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskollärares resonemang om undervisning för social hållbarhet och nå kunskap om på vilket sätt social hållbarhet kan undervisas i förskolan. Några av de 17 globala målen för hållbar utveckling har varit till stöd i utformande av syfte och frågeställningar i studien. LÄS MER

  5. 5. Samverkan som möjlighet och begränsning : Att stärka inkludering och måluppfyllelse i skolan genom samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Emma Lönn; [2018]
    Nyckelord :Samverkan; inkludering; måluppfyllelse; lärares erfarenheter; systemteori; relation; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att, utifrån en kvalitativ metod, analysera lärares erfarenheter och uppfattningar om samverkan i skolan. Studien undersöker hur lärares samverkan kan påverka elevers inkludering, och lärares uppfattningar om hur inkludering skapar möjligheter eller hinder för elevers måluppfyllelse. LÄS MER