Sökning: "vad är fokussamtal"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden vad är fokussamtal.

  1. 6. Fysisk Aktivitet i förskolan : Erfarenheter, föreställningar och betydelsen av pedagogers deltagande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Simone Ljung; Sofia Svennberg; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Förskola; Fokussamtal; Förskollärare; Barnskötare; Idrottsförskola;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie om fysisk aktivitet i förskolan. Studien utgår från det socialkonstruktionistiska perspektivet genom att belysa hur förskollärare och barnskötare konstruerar kunskaper och erfarenheter kring fysisk aktivitet. LÄS MER

  2. 7. “Men det skulle vara konstigt om vuxna räckte upp handen” -samling ur barns perspektiv : En kvalitativ studie om barns upplevda delaktighet på samling

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Karlsson; Veronica Sköld; [2020]
    Nyckelord :Samling; Förskola; Delaktighet; Inflytande; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap ur barns perspektiv på samling i förskolan. Följande frågeställningar har legat till grund i utförd studie: Vad beskrivs som betydelsefullt av barn att få göra under samling? Vilka förväntningar inryms i barns beskrivningar av samling? Vilka beskrivningar av det egna deltagandet i samling görs av barn? Studien utgår från barndomssociologiskt perspektiv och använd analysmetod är kvalitativ analys med etnografisk ansats där datainsamling har skett i form av fokussamtal. LÄS MER

  3. 8. Sociala lärandets möjligheter i fritidshemmet : En kvalitativ studie kring barns uppfattningar om vart det sociala lärandet sker

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Wilma Ankerhult; [2019]
    Nyckelord :Socialt lärande; barns perspektiv; social kompetens; fostransuppdrag;

    Sammanfattning : Ett flertal barn spenderar sin eftermiddagstid i fritidshemmets verksamhet. Fritidshemmet har ett forstransuppdrag och en möjlighet att bidra till barns sociala utveckling genom att skapa möjligheter där de får möta andra barn. LÄS MER

  4. 9. Kommunikation i grundsärskolan : En studie om kommunikativ lärmiljö i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Rubinsson; Ida-Marie Bergström; [2018]
    Nyckelord :Kommunikation i grundsärskolan; fokusgruppsamtal; intellektuell funktionsnedsättning; samspel; lärmiljö; AKK; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur speciallärare och specialpedagoger i grundsärskolan arbetar för att utveckla elevers möjlighet till kommunikation. Metoden som valdes för studien var kvalitativa fokussamtal och intervjuer. LÄS MER

  5. 10. Kontinuerligt lärande förhållbara förbättringar : En fallstudie i hur miljöförbättringsarbete kanbelysa det lärande som sker hoselinstallatörsföretag som arbetar efter konceptetständiga förbättringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Ellinor Brorsson; Michaela Bartoletti; [2017]
    Nyckelord :Continuous improvements; learning for sustainable development; strategic environmental work; experience-based learning; discrepancy; democracy; pragmatism; Ständiga förbättringar; lärande för hållbar utveckling; miljöstrategiskt arbete; erfarenhetsbaserat lärande; diskrepanser; demokrati; pragmatism;

    Sammanfattning : Förväntan på att företag arbetar aktivt med att minska sin miljöpåverkan växer sig större för var dag. Med en miljöcertifiering kan företag visa sig ansvarsfulla inför sina intressenter och chanserna för en säkrad plats på framtidens marknad kan öka. LÄS MER