Sökning: "vad är traditionellt undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden vad är traditionellt undervisning.
1. Att inte bedriva friluftsliv vore tjänstefelEn kvalitativ studie om lärares förhållande till friluftslivsundervisning.
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Såväl skolans läroplan i idrott & hälsa och vetenskapliga artiklar belyser vikten av värdet med friluftsliv. Samtidigt finns det många bekymmer eftersom skolorna och lärarna inte har samma förutsättningar. För att bedriva friluftsliv krävs oftast stöd från ledningen, ekonomi men framförallt tid. LÄS MER
2. Undervisning i fritidshemmet : konstruktionen av undervisningsbegreppet i gränslandet mellan två traditioner
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Fritidshemmet erhöll från och med höstterminen 2016 en mer uttalad plats i styrdokumenten i och med att verksamheten fick ett eget kapitel i läroplanen. Makthavarna bakom läroplanskapitlet framhöll klart och tydligt att det handlade om ett förtydligande av uppdraget, inte en förändring av detsamma. LÄS MER
3. Det matematiska samtalets betydelse för att stärka elevers matematiska förmåga : En kunskapsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Ett teoretiskt perspektiv som haft stor betydelse för svensk skola och dess pedagogiska inriktning är Vygotskys sociokulturella teori, vilken betonar betydelsen av social interaktion i undervisningen (Säljö 2017). Trots detta har traditionellt sett matematikundervisningen i svenska klassrum utgått från läroböcker och enskilt arbete (Drath 2011). LÄS MER
4. Digital läsning och läsförståelse : En systematisk litteraturstudie om elevers digitala läsning och behov av undervisning
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att studera vad aktuell forskning har kommit fram till om eventuella skillnader i läsförståelsen mellan traditionell och digital läsning och hur läsförståelsen hos grundskoleelever kan stödjas och utvecklas vid läsning på skärm. Materialet i studien bygger på 11 publikationer som tagits fram genom databassökning och manuell sökning via referenslistor. LÄS MER
5. ”Inte ett leende före höstlovet” : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter och upplevelser av mottagandet av en ny skolklass
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur grundskollärare resonerar om arbetet med mottagandet av en ny skolklass. Ämnet är relevant att undersöka närmare eftersom lärare har viss professionell frihet att själva utforma sin undervisning, vilket kan medföra såväl likheter som skillnader i val av arbetssätt och förhållningssätt. LÄS MER