Sökning: "vad gör barn på sin fritid"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden vad gör barn på sin fritid.

  1. 1. Barn som inte stannar kvar på fritidshem : Jag väntar hemma tills mina kompisar kommer från fritids

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Andreas Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; barn; 6-13 år; socialkonstruktionism; kvalitativ studie; omognad;

    Sammanfattning : Fritidshemmet har en viktig samhällelig funktion för barn mellan 6–13 år. Verksamheten kombinerar meningsfull fritid med undervisning och främjar barns sociala lärande. Men barns tillträde till fritidshem är villkorad och styrs av sina vårdnadshavares livssituation. LÄS MER

  2. 2. Jag vill inte gå på fritids mer! : En kvalitativ studie om varför elever väljer att sluta på fritidshemmet i tidig skolålder

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Arvidsson; Emil Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns aktörskap; ramfaktorteorin; vårdnadshavare; fritidshem;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån vårdnadshavares perspektiv belysa varför vissa elever valt att sluta på fritidshemmet i tidig skolålder, t.o.m. årskurs fyra. LÄS MER

  3. 3. Fysik och genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Madeleine Gerstig; [2023]
    Nyckelord :attityder; genus; fysik; fysik och genus; fysikundervisning; naturvetenskap; naturvetenskaplig undervisning;

    Sammanfattning : I Sverige är det idag färre kvinnor än män som väljer att vidareutbilda sig i ämnet fysik, trots att flickor generellt sett har högre slutbetyg i ämnet än pojkar när de slutar årskurs 9. Detta leder till en ojämn könsfördelning inom de yrken som kräver kunskaper i ämnet fysik och fysikyrket blir därmed mansdominerat. LÄS MER

  4. 4. Variationer av barns uppfattningar av meningsfullhet på fritidshemmet : Variations of childrens perceptions of meaningfulness at after schoolprograms

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sylwia Persson; Malin Löfvenberg; [2019]
    Nyckelord :Barns perspektiv; fenomenografiskt perspektiv; meningsfull fritid; uppfattningar; variationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en närmare uppfattning av vad barn i åldrarna tio till tolv år anser är meningsfullt på fritidshemmet. Studien bygger på en kvalitativ intervjustudie som tar sin utgångspunkt ur ett barns perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Det låter sig inte göras om du ser sur ut – En kvalitativ studie om elevers villkor och framtid på ett högskoleförberedande- respektive ett yrkesprogram på gymnasiet.

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2015]
    Nyckelord :Gy11; kommunikation; vertikal diskurs; horisontell;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur relationen mellan arbetsmarknaden ochutbildning kommer till uttryck i lärares tal om sin undervisning i ett yrkes- respektive ett högskoleförberedandeprogram.Studiens huvudfråga har varit hur några lärare beskriver hur de tänker kring bedömning i kursen kommunikation. LÄS MER