Sökning: "vad sa du"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden vad sa du.

  1. 1. “Med TAKK kan man nå fram även till den som inte med hörseln tydde vad du sa” : En kvantitativ och kvalitativ studie med frågan hur verksamma pedagoger arbetar med Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Michaela Zeitz; [2023]
    Nyckelord :TAKK; TSS; visuell kommunikation; key word signing; enkätundersökning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur och i vilken utsträckning yrkesverksamma pedagoger arbetar med TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation), samt om TAKK skulle vara aktuellt att implementera i högre grad i grundskolan. Genom studien fanns ambitionen att undersöka hur pedagoger i förskola och skola arbetar med TAKK, samt varför de arbetar eller inte arbetar med denna metod. LÄS MER

  2. 2. "Vad var det du sa, kunskapsbärare?" : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning om den fysiska miljöns betydelse för barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Stina Eriksson; Ellen Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Fysisk miljö; förskollärare; handlingserbjudanden; lärande; utveckling; material.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att utveckla kunskaper om hur förskolans fysiska miljö kan utformas för att främja barns lärande och utveckling. Detta har undersökts utifrån kvalitativa intervjuer med åtta förskollärare, där det insamlade materialet har analyserats utifrån en tematisk analys. LÄS MER

  3. 3. Elevernas inflytande på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johny Gebrayel; [2023]
    Nyckelord :Authority; influence; Makt; inflytande;

    Sammanfattning : : Eleverna har inflytande över att äta så mycket de ville av det som erbjöds på frukosten i matsalen. Dessutom kunde de välja att sitta vid ett bord och äta frukost med några elever från fritidshemmet och att de hade inflytande över att kunna prata med varandra. Dock på den bestämda ytan. LÄS MER

  4. 4. POV: Du försöker vara en man : En multimodal kritisk diskursanalys av konstruktionen av maskulinitet på plattformen TikTok

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Tindra Kirppu; Albin Moberg; Julia Ekman; [2023]
    Nyckelord :masculinity; TikTok; manosphere; trends; hegemony; representation; Multimodal critical discourse analysis; maskulinitet; TikTok; manosfär; trender; hegemoni; representation; Multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Många människor använder sig idag av olika sociala medier som sin främsta utgångspunkt för information och kommunikation. Bland de sociala medier som används mest har TikTok kommittill att bli en av de mest populära, främst bland den yngre publiken. LÄS MER

  5. 5. Varför sjöng du inte? : En intervjustudie av lärares anpassningar och strategier i arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lukas Klasson; Isabelle Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Intervju; läs- och skrivsvårigheter; anpassningar och strategier; lärare; lärmiljö;

    Sammanfattning : Idén till studien kom från en fallstudie av Lisa Asp-Onsjö (2008) som undersöker skolsituationen för elever med behov av anpassningar och särskilt stöd utifrån begreppen rumslig, social och didaktisk inkludering. Därefter utarbetades syftet med studien, nämligen att undersöka vilka anpassningar och strategier lärare använder sig av i arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER