Sökning: "varumärken mejeri"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden varumärken mejeri.

  1. 1. CSR inom mejeri- och klädbranschen : En kvantitativ studie om konsumenters åsikter kring CSR inom två olika branscher

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :David Grönlund; Johan Hirsch Rabe; [2019]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; Consumer Decision Strategy; Green marketing; Eco-branding; Greenwashing; Dairy industry; Clothing industry; Sustainability; Consumer behavior; Corporate Social Responsibility; CSR; Konsumenbeteende; Grön marknadsföring; Gröna varumärken; Greenwashing; Mejeribranschen; Klädbranschen; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Implementation av ett CSR-engagemang innebär stora ekonomiska påfrestelser på ett företag vilket kan visa sig vara problematiskt för företag då konsumenterna uppger att de är villiga att överväga CSR men när det gäller verklig konsumtion är det få konsumenter som tar hänsyn till CSR. Syftet med denna uppsats är därför att kartlägga åsikterna om företags CSR inom mejeribranschen och klädbranschen hos konsumenter i Stockholm län. LÄS MER

  2. 2. EMV-utvecklingens effekter på mjölkproducenterna : förklaringar utifrån nyinstitutionalistisk teori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Anna Berge; Charlotte Larsson; [2013]
    Nyckelord :EMV; mjölk; mjölkproducent; mjölkleverantör; mejeri; dagligvaruhandel; vertikal integration; agentteori; transaktionskostnadsteori; transaktionsspecifika investeringar;

    Sammanfattning : Utvecklingen av egna märkesvaror (EMV) är i framfart i dagligvarubranschen och trenden ser ut att hålla i sig. Denna utveckling har hittills inte varit så framträdande inom just mejeribranschen. Sedan början av 2000-talet har EMV-mejeriprodukterna ökat, då mejerier har gått med på att tillverka EMV-mejeriprodukter åt dagligvaruhandeln. LÄS MER

  3. 3. Resursutnyttjande inom strategiska allianser : en studie av samarbetet mellan Milko, Skånemejerier och Valio

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Sofie Eriksson; [2006]
    Nyckelord :strategisk allians; mejeri; kooperativ; Milko; Skånemejerier; Valio;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att med användande av Resource-Based Theory fastställa hur mejeriföretag kan koordinera sitt resursutnyttjande via stategiska allianser så att de kan stärka sina marknadspositioner på sina hemmamarknader. Bakgrunden är de förändringar som sker inom den svenska mejeribranschen, och det samarbete som diskuteras mellan Milko, Valio och Skånemejerier. LÄS MER

  4. 4. Svenska mejerier stärker positionerna : incitament för lansering av lågprismjölk

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Josephine Sallén; [2005]
    Nyckelord :EMV; konkurrens; lågpris; mejerier; mjölk; varumärken;

    Sammanfattning : The competition in the milk industry has increased during the last couple of years. This is a result of the trade barrier that dissolved when Sweden entered the European Union. The membership signifies an increased internationalization for the dairies, which has also increased the existence of low price chains in the Swedish food market. LÄS MER

  5. 5. Den svenska mejeribranschen år 2010 : en delfistudie

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Fredrik von Unge; [2005]
    Nyckelord :mejeri; kooperation; delfistudie; fusioner; allianser;

    Sammanfattning : De senaste åren har varit en turbulent tid inom mejeribranschen. På kort tid har många förändringar skett, både internt inom mejeriföretagen och i deras omgivning. Flera fusioner har skett, nya samarbeten har ingåtts, nya aktörer har etablerat sig på den svenska marknaden. LÄS MER