Sökning: "vikten av strategi i företag"

Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden vikten av strategi i företag.

  1. 1. Financial Strategies of Real Estate Companies in Sweden : Navigating Economic Cycles

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Olivia Nygren; Malin Lagerholm; [2023]
    Nyckelord :Real Estate; Economic Downturn; Financial Strategy; Fastigheter; Konjunkturnedgång; Finansiell strategi;

    Sammanfattning : The real estate sector has been heavily impacted by rising inflation and subsequent interest rate increases. This is placing pressure on all real estate companies with higher levels of debt. The rising interest rates are leading to increased costs and making it more challenging for these companies to refinance their loans. LÄS MER

  2. 2. Hur tas kultur, humankapital och strategi i beaktning vid lyckade företagsförvärv? : En studie på företag verksamma inom IT-konsultbranschen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emelie Berg; Elin Voksepp; [2023]
    Nyckelord :Företagsförvärv; kultur; humankapital; strategi; styrning; integration;

    Sammanfattning : Företagsförvärv är en vanligt förekommande tillväxtstrategi och 2021 var ett rekordår sett till antal genomförda företagsförvärv i världen. Samtidigt är det endast mellan 10-30% av alla genomförda förvärv som lyckas. LÄS MER

  3. 3. Förvärv - En strategi för ökad aktieavkastning? : En studie på Stockholmsbörsens Large Cap mellan 2014–2022

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Joel Bergqvist; Petter Swensson; Tim Mårtensson; [2023]
    Nyckelord :M A; Acquisition; Serial acquisition; Effects of acquisitions; Frequency; Stock return; M A; Förvärv; Serieförvärv; Effekter av förvärv; Frekvens; Aktieavkastning;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har antalet förvärv ökat kraftigt. Medan världen har blivit mer globaliserad, är vikten av att komma in på nya marknader och skapa konkurrensfördelar nyckeln till ett företags förmåga att växa. LÄS MER

  4. 4. Konsten att framstå som en attraktiv arbetsgivare för generation Z : En kvalitativ studie om hur arbetsgivare på en mindre ort kan framstå som attraktiv för den yngre generationen i förhållande till urbaniseringen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anton Stenman; Liisa Vinter; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; generation Z Gen Z ; attractive work; urbanization; Empolyer branding; Generation Z Gen Z ; urbanisering; attraktivt arbete;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att få en djupare förståelse kring hur företag på en mindre ort kan attrahera morgondagens humana resurser. Med den ständiga urbaniseringen som sker i Sverige där konkurrensen om arbetskraft växer mellan större och mindre städer upptäcktes en kunskapslucka. LÄS MER

  5. 5. Hur företag kan skapa engagemang på Instagram när det fysiska mötet begränsas : En fallstudie på Liseberg under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Daniela Sandklef; Julia Porsefeldt; Ludvig Lindqvist; [2023]
    Nyckelord :Engagement; digital marketing; social media strategy; rational posts; interactive posts; transactional posts; Social Exchange Theory; Instagram; Covid-19 pandemic; amusement park; likes; comments; Engagemang; digital marknadsföring; sociala medier strategi; rationella inlägg; interaktionella inlägg; transaktionella inlägg; Social Exchange Theory; Instagram; Covid-19 pandemin; nöjespark; gilla-markeringar; kommentarer;

    Sammanfattning : Covid-19 pandemin skapade många begränsningar i det fysiska mötet för företag i Sverige. Problematiken för de företag som inte kunde erbjuda sin produkt på samma sätt digitalt var det som skapade ett intresse att genomföra denna studie. Många företag fick göra ett skifte och fokusera mer på de digitala verktygen under den här tiden. LÄS MER