Sökning: "visuell språk"

Visar resultat 21 - 25 av 78 uppsatser innehållade orden visuell språk.

  1. 21. Färgblind bildundervisning : vithetsnormen inom bildpedagogikens ramar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Nord; Emma Carneholm; [2022]
    Nyckelord :bildpedagogik; diskriminering; normkritik; policy; rasism; visuell kultur; vithetsnorm;

    Sammanfattning : From vague policies regarding racism to challenges within the classroom, from a lack of power to a lack of understanding, racism is constantly perpetuated throughout all the links of the education policy chain. This literature review examines reports and articles regarding racism within visual arts education, and the many ways that whiteness as a norm is produced, and reproduced both inside, and outside the classroom, and how racism can be counteracted. LÄS MER

  2. 22. Teckenspråkiga elever visar med hela kroppen! : En studie om teaterlärares erfarenheter i teaterundervisning med teckenspråkstalande elever.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Nathalie Bengtsson Alvstrand; [2022]
    Nyckelord :Teckenspråksteater; teaterlärare; teaterpedagogik; dövkultur och kroppsligt gestaltande.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa teaterlärares erfarenheter av att undervisa i teater med grupper som talar teckenspråk. Studien har som mål att besvara frågeställningarna: Vilka anpassningar gör teaterlärare inför och under teaterundervisningen med grupper som talar teckenspråk? På vilka sätt beskriver teaterlärare samspelet mellan teater och teckenspråk i det kroppsligt gestaltande arbetet i undervisningen? Arbetet med studien har genomförts med hjälp av kvalitativ metod i form av intervjuer med tre teaterlärare. LÄS MER

  3. 23. Interkulturell- och visuell litteracitet som didaktiskt verktyg för att utveckla medielitteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Maria Anderberg; Amy Lilja; [2022]
    Nyckelord :Andrafiering; identitet; interkulturell; interkulturell litteracitet; interkulturell didaktik; kollaborativt lärande; maktordningar; medielitteracitet; multikulturell; multimodalitet; normer; visuell litteracitet;

    Sammanfattning : Ungdomar växer upp i en multikulturell kontext där kulturer, åsikter, språk och normer blandas till nya kulturer. För att förstå det samhälle de växer upp till och de visuella uttryck de möter behöver de ett verktyg, interkulturell litteracitet. LÄS MER

  4. 24. Språk lever i alla rum : en visuell etnografisk studie utifrån en skolas lingvistiska landskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Josefine Inga; [2021]
    Nyckelord :Linguistic landscapes; multilingualism; pupils F-3; school environment; visual ethnography.; Elever F-3; flerspråkighet; lingvistiska landskap; skolmiljö; visuell etnografi.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar mot att få ytterligare kunskap om lingvistiska landskap i en skolas miljö genom att undersöka hur flerspråkighet gestaltas i fysiska miljöer. Undersökningen har gjorts i en skola i norra Sverige och byggs upp av det sociokulturella perspektivets föreställning om språkets betydelse gällande elevers individ- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 25. "Jag förstår inte hur det här är bild." : En studie om digital kompetens i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Agnes Serrander; Isabelle Larsson; [2021]
    Nyckelord :Arts education; Digitalization; Digital competence; Digital tools; Digital Technology; Didactic design; Implementation of technology; Media- and information literacy; Medialitteracy; Visual culture; Visual competence.; Bildundervisning; Digitalisering; Digitala verktyg och tekniker; Didaktisk design; implementering av digitala verktyg; Medie- och informationskunnighet; Mediekompetens; Visuell kultur; Visuell kompetens; Digital kompetens.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att söka ökad kunskap och förståelse för bildämnets möjligheter att stärka Skolverkets uppdrag och mål att utveckla adekvat digital kompetens hos elever, samt synliggöra hur bildlärare arbetar med att utveckla och stärka elevers digitala kompetens utifrån olika aspekter av medie- och informationskunnighet. För att få ett så nyanserat och varierat resultat som möjligt användes en kvalitativ metod, närmare bestämt semi-strukturerade intervjuer och en öppen enkätundersökning. LÄS MER