Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Digital identitet och visuell interkulturalitet i framtidens bildpedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Aron Wright; Emil Pernet; [2023]
    Nyckelord :Visual culture learning communities; Third space; digitalisation; Gaming; interculturality; intercultural pedagogy; visual arts pedagogy; Bild; Bildpedagogik; Digitalisering; Fortnite; Interkulturalitet; Interkulturell; Konstpedagogik; VCLC; Visuell kultur;

    Sammanfattning : This knowledge overview consists of research surrounding digitalisation in pedagogics, visual culture learning communities and the correlation between these two subjects. Intercultural pedagogics often refers to including pupils’ ethnical cultural diversity as grounds for creating a discourse surrounding equality and inclusion in the classroom. LÄS MER

  2. 2. VISUELL PROGRAMMERING OCH SHADERPRESTANDA : En jämförelse mellan shaders gjorda i Unreal Material och HLSL

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :William Olsson; [2023]
    Nyckelord :Shaders; Unreal Material; Material Blueprint; Prestanda; HLSL; High-Level Shading Language;

    Sammanfattning : Inom spelutveckling vill utvecklare gärna använda sig av visuella effekter för sina spel och genom shaderprogram kan en mångfald av visuella effekter skapas. Det som hindrar spelutvecklare från att använda sig utav alla visuella effekter de vill ha med i spelet är prestandan. LÄS MER

  3. 3. Text- kontra blockbaserad introduktion till programmering

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Joakim Persson; Edvin Nilsson Sommermark; [2023]
    Nyckelord :programming; text-based programming; block-based programming; beginners programming; domain specific language; digital programming; visual programming; programmering; textbaserad programmering; blockbaserad programmering; programmering nybörjare; domänspecifikt språk; digital lekplats; visuell programmering;

    Sammanfattning : Blockbaserade utvecklingsmiljöer blir allt vanligare för att lära ut grunderna i programmering. Metoden har visat sig ha flera fördelar jämfört med textbaserad programmering, som historiskt sett varit den ledande metoden för undervisning. LÄS MER

  4. 4. ”The West and the Rest” : Nationell identitet i bildläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Nord; [2023]
    Nyckelord :Bildpedagogik; Diskurs; Eurocentrism; Konsthistoria; Läromedel; Makt; Vithet; Visuell kultur;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie är hur normativa beskrivningar av konsthistoria i ett bildläromedel riskerar att reproducera historiska och nutida föreställningar om skillnader mellan ”vi” och ”de andra”. Syftet med studien är att undersöka vilka diskurser om vithet och eurocentrism i bildämnet som synliggörs i läromedel samt att utmana hegemoniska diskurser om vithet och eurocentrism. LÄS MER

  5. 5. Visuell litteracitet i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hannes Svensson; [2023]
    Nyckelord :arts education; color; colour; visual literacy; visual competence; color theory; Bildlärare; Bildundervisning; Färg; Färglära; Visuell kompetens; Visuell litteracitet;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt fokuserar på innebörden av visuell litteracitet i bildämnet. Teman som behandlas är synen på visuell litteracitet och dess relation till visuell kompetens, dess kvalitéer samt hur det kan läras ut. LÄS MER