Sökning: "vygotskij c"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden vygotskij c.

  1. 1. Notvärde : Strategier för rytmisk notläsning med barn runt förskoleklassåldern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sara Svensson Ringbo; [2018]
    Nyckelord :music reading; staff notation; clef notation; music education; symbols; rhythm; rhythmic music literacy; music literacy acquisition; eurythmics; Dalcroze; rytmisk notläsning; noter; rytmik; förskoleklass; förskola; musikundervisning; språkrytmik; språkutveckling; symboler; lästräning; skrivträning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks och jämförs hur rytmisk notläsning med barn, 5–8 år, framställs i vetenskapliga texter under 2000-talet. Fokus för studien är vilka strategier som skildras men även forskning om vilka effekter notläsning kan ha på läs- och skrivutveckling refereras. LÄS MER

  2. 2. Om pedagogers kommunikationsstil och barns förmåga till uppmärksamhet- About teachers’ communicative style and children’s ability to focus and pay attention

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria E.C. Svensson; [2014]
    Nyckelord :beprövad erfarenhet; exekutiva funktioner; kommunikationsstil; medvetenhet; proaktiva insatser; uppmärksamhetsförmåga;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractProblemområdeFörmågan att koncentrera sig och att hålla fokus har stor betydelse för allt lärande. Det finns många olika faktorer som kan påverka uppmärksamhetsförmågan. LÄS MER

  3. 3. Reflektion - En strategi för kreativitet och lärande med mening

    C-uppsats,

    Författare :Sara Norén; [2011]
    Nyckelord :reflektion; John Dewey; Lev Vygotskij; estetiska l;

    Sammanfattning : My study aims to examine the concept of reflection, what it means and also link it to working with reflection inthe learning process, primarily focusing on art and creativity.The main question in this paper is: What does it mean to reflect? and: How can you work reflective in a creativeprocess? In order to answer my questions I have used a qualitative textual analysis on a range of texts dealingwith reflection, primarily focusing on the educational field. LÄS MER

  4. 4. När man lär andra, lär man sig bra själv

    C-uppsats,

    Författare :Linda Wästhage; Erica Östling; [2009]
    Nyckelord :Samarbete; grupparbete; sociokulturella perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka om elevernas texter påverkas av att eleverna samarbetar. Fokusligger på de yngre åldrarna i grundskolan. Huvudfrågor: 1. Hur arbetar de med skrivprocessen iundervisningen? . LÄS MER

  5. 5. Det sociokulturella perspektivet

    C-uppsats,

    Författare :Joel André; Susanna Salmijärvi; [2009]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; Roger S;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kritisk granskning av Roger Säljös version av det sociokulturella perspektivet. Vi har undersöktde två böcker där Säljö presenterar sin bild av det sociokulturella perspektivet, Lärande i praktiken (000) ochLärande och kulturella redskap (005). LÄS MER