Sökning: "ämnessyn svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden ämnessyn svenska.

  1. 1. ”Så här gjorde vi inte i sexan”. Litteraturundervisning – språkfärdigheter eller livserfarenheter? : En kvalitativ studie om ämneskonceptioner och stadiumövergångar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jessica Fast; [2021]
    Nyckelord :Subject conceptions; transmission school levels; literature education; subject views; continuity; Ämneskonception; stadiumövergång; litteraturundervisning; ämnessyn; kontinuitet;

    Sammanfattning : I studien undersöker jag likheter och skillnader i ämnessyner gällande litteraturundervisning på högstadiet och gymnasiet. I studien undersöks hur elever i högstadiet förbereds för gymnasiet och hur gymnasiet arbetar för att möta upp dessa elever. LÄS MER

  2. 2. Det delade svenskämnet : En komparativ kvalitativ analys av hur svenskämnet framställs i läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Simon Rådström; Malin Wallberg Brage; [2021]
    Nyckelord :Svenskämnet; läromedelsanalys; svenskämnessyn; gymnasiet; Svenska 1; legitimering av litteratur; kulturarv; färdighet; ämnesuppfattningar; ämnessyn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur svenskämnet framställs i två läromedel för Svenska 1. Frågeställningarna som undersöks och besvaras är hur svenskämnet framställs i läromedel och huruvida en samstämmighet mellan dessa råder. LÄS MER

  3. 3. "Kan vi inte kolla på film?" : Filmens plats och betydelse i svenskundervisningen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mia Hanzén; [2018]
    Nyckelord :svenskämnet; svenskundervisning; ämnesuppfattning; ämnessyn; didaktik; film; medialisering; digitalisering; literacy;

    Sammanfattning : The purpose of this project is to survey the attitudes towards using film in the subject of Swedish among teachers and students in some upper secondary schools in Sweden. The investigation is based on two surveys answered by teachers of the subject of Swedish, and by students in their second last and last year of upper secondary school. LÄS MER

  4. 4. Världens plats i världshistorien : En läroboks analys utifrån ett interkulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Pelle Hildebrand Johansson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I Sveriges historieundervisning har det under en lång tid funnits en tendens att orientera ämnets fokus och stoff i enlighet med ett nationalistiskt fostrande perspektiv. Denna ämnessyn har dock förändrats under senare år och banat väg för ett mer inkluderande perspektiv på världshistorien. LÄS MER

  5. 5. "Läs nu det här så blir du en god människa..." - En studie av lärares syn på sitt arbete med skönlitteratur på yrkesförberedande gymnasier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Oscar Lövgren; Sofia Svarvell; [2016]
    Nyckelord :genusperspektiv; horisontell och vertikal diskurs; kunskapssyn; läraruppdrag; läsning; skönlitteratur; svenskämnet; yrkesprogram; ämneskonceptioner; digitalisering;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur svensklärare verksamma på gymnasieskolor, med i huvudsak yrkesförberedande program, resonerar kring sitt arbete med skönlitteratur och hur detta tar sig uttryck i deras undervisningsmaterial. Våra forskningsfrågor är: Vilka faktorer eller omständigheter påverkar lärarnas syn på svenskämnet, med fokus på skönlitteratur och läsning? Vilka konsekvenser får detta för lärarnas syn på svenskämnet, med fokus på skönlitteratur och läsning? Resultatet visar att lärarnas syn på svenskämnet, skönlitteratur och läsning kan sammanfattas inom följande kategorier: svenskämnets konceptioner i teori och praktik, kunskaper och attityder inom olika utbildningar, värdegrundsarbete och digitaliserad undervisning. LÄS MER