Sökning: "å barn"
Visar resultat 16 - 20 av 199 uppsatser innehållade orden å barn.
16. Värdet av ett medvetet förhållningssätt : Med fokus på ett specialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn som upplevs ha ett normbrytande beteende.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Föreliggande studie beskriver de barn som upplevs ha ett normbrytande beteende i förskolan och som bemöts av uppfattningen och strävan från pedagogerna att barnets beteende bör förändras (Ohlsson, 2022). Enligt Lutz (2021) är pedagogernas förhållningssätt helt avgörande, där ett gott bemötande många gånger ökar barnens chanser att lyckas. LÄS MER
17. "Det är en del av det moderna livet" : En enkätundersökning om vårdnadshavares syn på digitalisering i förskolan
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka och få utökad kunskap om synen på digitalisering hos vårdnadshavare till barn i förskolan. Genom 17 utformade enkätfrågor med både öppna och slutna svarsalternativ har detta genomförts. LÄS MER
18. Notorietet – en rättsosäker gråzon? - Om rättens hantering av notoriska fakta med hjälp av materiell processledning och ordböcker i ljuset av Snippadomen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : In the so-called Snippa verdict, the Court of Appeal for Western Sweden acquitted the defendant of the charge of child rape, due to the judges’ uncertainty of the victim’s use of the word “snippa”. The Court of Appeal had not discussed the meaning of the word with the parties during the trial and ultimately relied on a dictionary definition to determine the meaning of the word, which did not support the claim that the defendant had penetrated the victim’s genitals. LÄS MER
19. Hur arbetar lärare med hållbar utveckling? En studie om hur mellanstadielärare implementerar hållbar utveckling i geografi.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Idag är hållbar utveckling ett allmänt känt begrepp som används i både forskningen, samhällsdebatten och i skolans läroplan. Även om hållbar utveckling är allmänt känt är begreppet problematiskt. Problematiken utgår från att definitionen ger en bred, men vag förståelse om begreppet. LÄS MER
20. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : En kvalitativ studie om olika arbetssätt för att stödja flerspråkiga barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Inledning Studiens fokus är förskollärares beskrivning om det språkutvecklande arbetet med flerspråkiga barn. Förskolan är idag präglad av mångfald av språk och allt större krav ställs på förskolorna. Enligt Skolverket (u.å) ska förskolan aktivt främja barnens språkutveckling. LÄS MER