Sökning: "årskurs fem elevtexter"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden årskurs fem elevtexter.

  1. 1. Mellanstadieelevers uppfattningar om bedömning av skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Julia Elebrandt; Melina Sagulin; [2022]
    Nyckelord :elevuppfattningar; elevtexter; formativ bedömning; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa mellanstadieelevers uppfattningar om bedömning i svenska, med fokus på skrivande. Studien utgår från tre forskningsfrågor där den första frågan syftar till att besvara i vilka situationer i undervisningen eleverna upplever att de blir bedömda på sina texter. LÄS MER

  2. 2. Textarbete på mellanstadiet : en studie av form, innehåll och förhållningssätt till kamratrespons i år fem

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maria Rumar; [2020]
    Nyckelord :Kamratrespons; mellanstadiet; svenskämnet; skrivande; revideringar; texttriangel; systemfunktionell grammatik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka vilka språkliga aspekter som elever i årskurs fem uppmärksammar i varandras texter, hur de formulerar sin kamratrespons och använder sig av kamraternas respons när de reviderar sina texter. I studien belyses även elevers upplevelser av att ge och ta emot kamratrespons. LÄS MER

  3. 3. Visar elever mer språklig kompetens än vad som bedöms? : En mixed methods-studie av 112 berättande elevtexter från det nationella provet i svenska för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Vartiainen; Elin Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :språklig kompetens; svenska nationella prov; årskurs 3; berättande texter;

    Sammanfattning : Syfte med studien var att undersöka om ett urval av berättande elevtexter från årskurs 3 i det nationella provet i svenska från VT 2016, uppvisar andra språkliga kompetenser än de som det nationella provets bedömningsmaterial bedömer. Utifrån studiens syfte formulerades tre frågeställningar; hur kan texterna beskrivas med utgångspunkt från de fem analysingångarna ordvariation, ordlängd, tematisk bindning, referensbindning samt logisk bindning i samtliga 112 elevtexter, vilken skillnad finns mellan pojkars och flickors texter med avseende på de fem analysingångar samt vad utmärker de texter som nått respektive inte nått kravnivån med utgångspunkt från de fem analysingångarna? Studien tar sin utgångspunkt i systemisk funktionell lingvistik (SFL), med fokus på funktionell grammatik. LÄS MER

  4. 4. Hur ser skrivförmågan ut hos flerspråkiga elever? : En kvalitativ studie om hur skrivförmågan ser ut för elever med ett annat modersmål än svenska i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :nigar darabi; mamaga dastian; [2018]
    Nyckelord :flerspråkiga elever; flerspråkiga elevers skrivförmåga; textanalys;

    Sammanfattning : Studien är baserad på en analys av fem olika elevtexter samt en intervju med en svensklärare. Analysen av elevtexterna visade på att eleverna har förståelse för genrebegreppet då elevtexterna är skrivna utifrån genren saga/fantasy. LÄS MER

  5. 5. Kamratrespons som formativ bedömning i svenskämnet : Metoder, möjligheter och svårigheter

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Pernilla Ljungberg; [2018]
    Nyckelord :Formative assessment; peer response; low-middle school; swedish; writing; Formativ bedömning; kamratrespons; låg-mellanstadiet; svenska; skriva;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur några lärare i årskurs 1-6 arbetar med kamratrespons vid bedömning av elevtexter i ämnet svenska. Ytterligare ett syfte med examensarbetet är att få kunskap om vilka möjligheter och svårigheter det finns med arbetssättet kamratrespons samt att ta reda på hur de intervjuade lärarna tror att eleverna upplever kamratrespons. LÄS MER