Sökning: "Advertising restrictions"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Advertising restrictions.

  1. 1. Indirekt reklam av alkohol på Instagram : En kvalitativ studie i hur Hernö Gin använder semiotiska resurser för att indirekt uppmana till konsumtionen av alkohol

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Filip Andersson; [2023]
    Nyckelord :Semiotic resources; advertising. alcohol consumption; indirect messages; Semiotiska resurser; reklam; alkoholkonsumtion; indirekta meddelanden;

    Sammanfattning : I det digitala samhället har reklamens utveckling och användning genomgått förändringar, där den visuella reklamen i sociala medier har blivit den mest framträdande formen av reklam. En särskilt kontroversiell typ av reklam är alkoholreklam, eftersom den kan påverka människor till ökad alkoholkonsumtion, vilket kan få negativa konsekvenser. LÄS MER

  2. 2. Sustainability Propaganda – The Oatly case : A qualitative content analysis of Oatly's external communication.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Maja Lundgren; [2022]
    Nyckelord :Propaganda; brand activism; persuasion; rhetoric; strategic communication; Oatly; Propaganda; varumärkesaktivism; övertalning; retorik; strategisk kommunikation; Oatly;

    Sammanfattning : The brands' commitment to sustainability is being developed into an established market strategy, which means that the concept of brand activism is becoming increasingly common. Due to this development, the external communication that these brands drive also tends to adopt a more convincing and coercive approach in order to influence the consumers. LÄS MER

  3. 3. Pandemic-era Advertising : A Study of the Twitter Advertising of Four Online Food Delivery Companies During the 2020 Pandemic

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Stig Janson; [2022]
    Nyckelord :Linguistics; discourse; discourse analysis; advertising; pandemic; COVID-19; online food delivery; DoorDash; Uber Eats; Deliveroo; Just Eat;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how online food delivery companies changed the language in their advertising and took advantage of lockdown restrictions when the COVID-19 pandemic began in 2020. Using advertising technique theory and Norman Fairclough’s three dimensional framework for analyzing advertising discourse, this study scrutinized the Twitter advertising of four major online food delivery companies in the United States and the United Kingdom (Uber Eats, DoorDash, Deliveroo, and Just Eat) from 1 February 2020 to 30 April 2020 for the purposes of understanding how these companies advertised on Twitter just before the pandemic began and how they pivoted to new advertising techniques and discourses at the beginning of the pandemic. LÄS MER

  4. 4. Vem äter kakan? : En kvalitativ studie kring klädbranschens nyttjande av personlig data i marknadsföringssyfte i relation till kundens integritet online

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Frida Jaremo; Marco Villaggi; [2020]
    Nyckelord :Internet; Bid data; Integrity; CRM; Cookies; Personalized advertisement; Internet; Big data; Integritet; CRM; Cookies; Personifierad reklam;

    Sammanfattning : History: Digitalization brings great benefits to companies regardless of market. One of the markets that is undergoing change is the retail sector where e-commerce services are the new environment. This environment benefits from the innovative solutions that the consumer uses, such as smartphones. LÄS MER

  5. 5. Inbound Marketing – en framgångsstrategi? En kvalitativ studie på premiumbilar som högengagemangsköp utifrån konsumenter och Mercedes-Benz

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Clara Michelsen; Alice Beckman; Julia Torstensson; [2018]
    Nyckelord :Inbound Marketing; Köpprocessen; Digitalisering; Högengagemangsprodukt; Premiumbil; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Inbound Marketing – en framgångsstrategi? En kvalitativ studie på premiumbilar som högengagemangsköp utifrån konsumenter och Mercedes-Benz Seminariedatum: 2018-06-01 Ämne/kurs: FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå Författare: Alice Beckman, Clara Michélsen, Julia Torstensson Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Inbound Marketing, Köpprocessen, Digitalisering, Högengagemangsprodukt, Premiumbil Syfte: Syftet med studien är att, med anledning av ett förändrat medielandskap, utvärdera Inbound Marketing som digital marknadsföringsstrategi vid premiumbilköp som högengagemangsprodukt. Metod: En kvalitativ studie har genomförts med ett hermeneutistiskt fenomenologiskt perspektiv. LÄS MER