Sökning: "Ann Berglund"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Ann Berglund.

  1. 1. Influencers på bokmarknaden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Anna Berglund; [2023]
    Nyckelord :influencers; förlag; Storytel; Bourdieu; Collins; Steiner; bokmarknad; marknadsföring; kapital; litterära värden; status; litteraturkritik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker influencers roll på den samtida svenska bokmarknaden. Syftet i denna uppsats är att belysa svenska influencers samtida samarbeten på Instagram med Storytel. Diskursen ska föras till ett bredare perspektiv om litteraturens villkor på den svenska bokmarknaden. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i förskolan : Pedagogers syn på och kunskap om digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amilia Berglund; Ann-Sofie Lundström; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg. Digital kompetens. Mediering. Artefakter. Kunskap. Pedagogik. Förskola. Undervisning. Digitalisering;

    Sammanfattning : Denna studie har som sitt syfte att ge en djupare kunskap angående hur pedagogers förhållningssätt ser ut och hur de säger sig arbeta med digitala verktyg i förskolans undervisning. Vårt metodval för denna studie var att använda oss utav en kvalitativ metod, med halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg - lust till lärande : En kvaltiativ intervjustudie om lärares, speciallärares och specialpedagogers uppfattningar om användandet av digitala verktyg i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Sofie Berglund; Anette Ewertsson; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; lärarrollen; motivation; matematik; digitalisering;

    Sammanfattning : Samhället i stort liksom skolan påverkas av den snabba digitaliseringen. Den digitala tekniken skapar nya pedagogiska möjligheter och utmaningar. Digitaliseringen förändrar lärandet i skolan både för elever och personal, både hur vi samtalar och söker lärdom. Vi ser en lärarroll i förändring. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg – lust till lärande : En kvalitativ intervjustudie om lärares, speciallärares och specialpedagogers uppfattningar om användandet av digitala verktyg i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anette Ewertsson; Ann-Sofie Berglund; [2019]
    Nyckelord :digitala verktyg; lärarrollen; motivation; matematik; digitalisering;

    Sammanfattning : Samhället i stort liksom skolan påverkas av den snabba digitaliseringen. Den digitala tekniken skapar nya pedagogiska möjligheter och utmaningar. Digitaliseringen förändrar lärandet i skolan både för elever och personal, både hur vi samtalar och söker lärdom. Vi ser en lärarroll i förändring. LÄS MER

  5. 5. Är det kompensatoriska uppdraget en utopi? : Olika skolprofessioners uppfattningar kring uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Monica Berglund; Ann-Sofie Tallbom; [2018]
    Nyckelord :Compensatory mission; habitus; inclusion; intersectionality perspective; linguistic capital; perspective on special education; social class; socioeconomic context; Habitus; inkludering; intersektionellt perspektiv; kompensatoriskt uppdrag; social klass; socioekonomisk omgivning; specialpedagogiska perspektiv; språkligt kapital;

    Sammanfattning : Studien sökte besvara hur det kompensatoriska uppdraget uppfattades, vad som kompenserades, vilka strategier som användes samt förutsättningar för det. Social bakgrund i relation till det kompensatoriska uppdraget har genomsyrat skolans utveckling över tid och därav låg studiens fokus på det. LÄS MER