Sökning: "Arbetsformer i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Arbetsformer i förskolan.

  1. 1. Pedagogens synsätt i arbetet med nyanlända och flerspråkiga barn i förskolan : En fenomenografisk analys av förskollärarens uppfattningar om arbetsformer med nyanlända och flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Manolea Alina; Panagiotidou Olimpia; [2023]
    Nyckelord :Preschool; new arrivals; multilingual; language learning; working methods; pedagogue; Förskola; nyanlända; flerspråkiga; språkinlärning; arbetssätt; pedagog.;

    Sammanfattning : Syftet i uppsatsen är att lyfta upp pedagogernas synsätt och uppfattningar om arbetet i förskolan med nyanlända och flerspråkiga barn. Uppsatsen utgår från en kvalitativ metod med förutsättning ett fenomenografisk perspektiv av ostrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet i förskolan : Utifrån vardagliga rutiner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emilia Schill; Daniel Vesterlund; [2022]
    Nyckelord :Barns aktörskap; Barns delaktighet; Barnperspektiv; Barns perspektiv; Förskola; Förskolepersonal;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi hur barns delaktighet synliggörs under vardagliga rutiner i förskolans verksamhet. Detta undersöks med hjälp av två frågeställningar; Vilka arbetsformer använder förskolepersonalen sig av för att främja barns delaktighet, och vilka utmaningar kommer till uttryck för barns delaktighet? För att kunna undersöka detta har vi i denna kvalitativa studie använt oss av deltagande observation med reflekterande intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Estetiska arbetsformer i förskolan : Några pedagogers berättelser om deras arbete i verksamheten

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Evelyn Maldonado Rosales; Monica Londono; [2022]
    Nyckelord :Estetik; estetiska uttrycksformer; estetiska arbetsformer; estetiska aktiviteter i förskolan; bild; form; sång; musik; rörelse; dans; drama;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och skapa en djupare förståelse för vilka estetiska arbetsformer som framträder som centrala i förskolans verksamhet samt hur innehållet och organisationen framstår ur några pedagogers berättelser om sitt arbete. Med hjälp av Wahlströms (2016) didaktisk läroplansteoretiskt perspektiv med fokus på utbildningens innehåll och utformning  använder vi fokussamtal och enskilda intervjuer som metod för att få syn på detta. LÄS MER

  4. 4. Det kreativa barnet i naturvetenskaplig undervisning : En litteraturstudie om innehåll och arbetsformer i förskolan och begreppet STEAM

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Bernander; [2021]
    Nyckelord :STEAM; early childhood education; preschool science; creative process; Naturvetenskap; STEAM; förskola; kreativa processer; konstformer; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka undervisning i naturvetenskap i förskolan genom att analysera det internationella begreppet STEAM, vilket är en förkortning av olika ämnen som kan integreras med varandra i naturvetenskaplig undervisning. Uppsatsen är en litteraturstudie om innehåll och arbetssätt i STEAM i relation till tidigare forskning och läroplanens skrivningar. LÄS MER

  5. 5. "Är det verkligen verkligt inflytande?" : En analys av förskollärares beskrivningar av inflytandearbete i planerade aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Olivia Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Children’s influence; planned activity; preschool; preschool teacher; discourse theory; Barns inflytande; planerad aktivitet; förskola; förskollärare; diskursteori;

    Sammanfattning : Demokrati och barns inflytande är en central del av Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (Skolverket, 2016). Trots att detta är relevant visar tidigare forskning att styrdokumentet saknar utförlig beskrivning för hur demokratiuppdraget ska genomföras i praktiken. LÄS MER