Sökning: "Att lära från religion"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden Att lära från religion.

  1. 1. Att studera buddhister eller samtala med Siddharta Gautama : En restorativ analys om att lära sig från religion

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Agne Törnqvist; [2023]
    Nyckelord :Att lära från religion; Läroplansteori; Michael Grimmitt; Paul Ricoeur; Reflektivt Ekvilibrium; Religionsutbildning;

    Sammanfattning : In the Swedish curriculum there is uncertainty today, regarding the purpose of the subject of religious studies on a highschool level. A question exists whether students should merely be learning about religions or if they should, in addition, also learn from said religions. LÄS MER

  2. 2. Kunskapen mellan raderna : En studie om intersektionella perspektiv i undervisningen på svenska journalistutbildningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Louise Wibergh Lenti; Vera Viksten; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; funktionalitet; genus; intersektionalitet; journalistutbildning; klass; religion; sexualitet;

    Sammanfattning : Medierna och dess aktörer, däribland journalister, besitter en enorm makt då de bidrar till skapandet av vårt samhälles diskurser, normer och världsuppfattningar. Men vilka är det som förväntas ingå i dessa världsuppfattningar? Vilka är det journaliststudenter får lära sig att skriva till, om och på vilket sätt? Syftet med denna uppsats är att undersöka hur svenska journalistutbildningar inkorporerar intersektionella perspektiv i sin utbildning, något som internationell forskning har efterfrågat. LÄS MER

  3. 3. Historieundervisning i känsliga ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Filippa Engström; Mejdina Seljimi; [2023]
    Nyckelord :historieundervisning; historielektioner; kontroversiell; känsliga områden; känsliga ämnen;

    Sammanfattning : Alla historielärare kommer någon gång att undervisa i känsliga ämnen. Varje elev har en egen uppfattning kring vad som är känsligt för dem, vilket alla lärare bör ta hänsyn till. Detta arbete kommer handla om vad forskning säger om känsligheten i historieundervisningen i Europa. LÄS MER

  4. 4. "Jag kände att jag hade kommit hem" - En socialantropologisk studie om att välja Jehovas vittnen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Emma Widstrand; Carolin Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Jehovas vittnen; socialantropologi; religion; konvertering; deprivationsteori; socialisation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för vad som får människor i Sverige i dag att välja att konvertera till Jehovas vittnen. Samtidigt vill vi undersöka hur processen av att konvertera går till samt vad det är som gör att man fortsätter att vara medlem inom organisationen. LÄS MER

  5. 5. ”Jag är själv inte särskilt troende, men jag tycker att religion är viktigt” : En kvalitativ intervjustudie om gymnasieelevers syn på religionskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Frida Palm; Dilan Rahman; [2022]
    Nyckelord :religionsdidaktik; interkulturalitet; interkulturellt perspektiv; existentiella frågor; livssyn; religionskunskap; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete i religionsdidaktik med syfte att beskriva hur gymnasieelever som studerar religionskunskap talar om sin uppfattning om religionsämnet och religionens betydelse för dem. Intervjuerna i studien fokuserade på gymnasieelevernas förväntningar på religion, livsfrågor och undervisning. LÄS MER