Sökning: "BARNs påverkan"

Visar resultat 36 - 40 av 761 uppsatser innehållade orden BARNs påverkan.

  1. 36. Quantification of hand jerk asymmetry for infants in hemiplegic cerebral palsy assessment

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Anton Bölenius; Elias Wetterwik; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hemiplegic cerebral palsy (HCP) is the most common form of cerebral palsy (CP) and affects roughly 1 in 400 infants. Unable to properly use the arm and leg of one side of the body, the disorder can have major negative impacts on a person’s life. New and improved methods of treating HCP have emerged in recent decades. LÄS MER

  2. 37. “De kan inte bara leka helt fritt” : En studie om förskollärares förhållningssätt till och påverkan på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Gabriella Hall; Bea Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fri lek; medvetenhet; lekresponsiv; lekregler;

    Sammanfattning : I tidigare forskning och i Läroplanen för förskola (lpfö 18) skrivs leken fram som betydelsefull för barns utveckling och lärande, men då tolkningsutrymmet av skrivningarna i läroplanen är stort samtidigt som kraven på undervisning i förskolan ökar, är syftet med vår studie att undersöka hur verksamma förskollärare förhåller sig till och påverkar barns fria lek. Studiens syfte besvaras med hjälp av följande frågor: Vilka förhållningssätt har förskollärarna till barns lek?, hur ser pedagogerna på sin egen medverkan i barns fria lek? Samt, hur resonerar pedagogerna kring- och arbetar med kombinationen lek och lärande? Tanken med studien är att bidra till att förskollärare börjar reflektera mer kring sin påverkan på barns fria lek, samt blir mer medvetna kring hur dess förhållningssätt till leken påverkar barns lärande. LÄS MER

  3. 38. Barn och ungdomars psykiska hälsa i skolan : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Evelina Ramstedt; Elin Holm Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :Children; Youths; School; Mental health; Mental illnes; Stress; Barn; Ungdomar; Skola; Psykisk hälsa; Psykisk ohälsa; Stress;

    Sammanfattning : Kandidatuppsatsen är en kvalitativ studie. Den psykiska ohälsan har ökat bland barn och ungdomar idag, även kraven i skolan och i samhället har ökat. Sociala medier och barns ökande skärmtid har också en negativ inverkan på barn och ungdomars psykiska mående. LÄS MER

  4. 39. Ensamkommande barns bidrag till och påverkan på det svenska samhället. : En kvalitativ studie av ensamkommande barn som anlände till Sverige 2015.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Mustafa Alsmail; [2023]
    Nyckelord :unaccompanied children; young people; young individuals; integration; society; asylum seekers; experiences and challenges.; ensamkommande barn; ungdomar; unga individer; integration; samhället; asylsökande; erfarenheter och utmaningar.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how unaccompanied children have contributed to or affected Swedish society, and how society's reception has affected these children in 2015. This study investigates the situation of unaccompanied children in Sweden in 2015, a year marked by an increased flow of asylum seekers and concerns that came with receiving and integrating these children. LÄS MER

  5. 40. "Det är en rikedom att kunna olika språk" : en kvalitativ studie om förskollärares arbete med barns modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Charlotte Viklund; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; kommunikation; modersmål; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Skolinspektionens granskning (2017) visar att flera barn i dagens förskola har en utländskhärkomst och att de är eller kommer att bli flerspråkiga. Granskningen belyser även attförskollärarna saknar specifika kunskaper som riktar sig mot ett språkutvecklande arbetssättnär det kommer till andra språk än svenska. LÄS MER