Sökning: "Bil utveckling inom Sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Bil utveckling inom Sverige.

  1. 1. Hur kan väghållningen utformas för att främja hållbart resande vintertid? : En undersökning av sopsaltning som metod för att öka cykling vintertid i Avesta

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Elin Rabb; [2023]
    Nyckelord :Sweepsalting; winter maintenance; cycling; skid control; salt; sustainable travel; Sopsaltning; vinterväghållning; cykling; halkbekämpning; salt; hållbart resande;

    Sammanfattning : Sverige behöver öka andelen hållbara resor för att minska den negativa påverkan på miljön. Två positiva effekterna med cykling är den förbättrade folkhälsan och att det är mer energieffektivt än att resa med bil. Idag är omkring 40% av alla bilresor kortare än 5km. LÄS MER

  2. 2. Människan först för en hållbar stad : Bryta bilen som norm för att välja gång och cykel

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Samhällsbyggnadsteknik

    Författare :Peter Sahrin; [2023]
    Nyckelord :Transport-efficient society; accessibility; behavior change; senses; function mix; target points; walking; cycling; Transporteffektivt samhälle; tillgänglighet; beteendeförändring; sinnen; funktionsblandning; målpunkter; gång; cykel;

    Sammanfattning : Since the 1950s, private car use in Sweden has grown rapidly. The car and a significant aid that became a symbol of freedom and flexibility has today become a necessity that many consider themselves unable to live without. LÄS MER

  3. 3. Affärsmodeller för cirkulära kontorsmöbler - En nulägesanalys av branschen för möbelrekonditionering

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Lukas Kimberg; [2022]
    Nyckelord :circular economy; circular business model; furniture reconditioning; sustainability; policy instruments; Earth and Environmental Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : The irresponsible use and premature disposal of office furniture, influenced by current linear business models causes a high environmental impact and depletion of natural resources. Innovative and circular business models can be applied in order to close, narrow and slow down resource loops. LÄS MER

  4. 4. Improved side impact car safety : New IIHS side crash regulation, effect on product design

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Andreas Bäckman; [2022]
    Nyckelord :Side impact beam; IIHS; side crash; side impact crash testing; crash testing of automobiles; industrial design engineering; automotive design; product design; Sidokrockskydd; IIHS; sidokrock; sidokollision; sidokrocktestning; krocktest av bilar; teknisk design; bildesign; produktdesign;

    Sammanfattning : 23% of passenger vehicle occupant deaths in 2019 was side-impact collisions and is a ongoing problem that continues to take people’s lives (IIHS, 2021a). IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) is an organization based in USA, which performs vehicle crash tests with the goal of making cars safer and reducing deaths and injuries. LÄS MER

  5. 5. Elektrifieringen av lastbilsflottan i Stockholm : En studie av anpassningar inom ramen för energisystemet för att möjliggöra elektrifiering

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Fredrik Magnusson; Joel Sjökvist; [2020]
    Nyckelord :electrification; electrical trucks; flexibility; electrical grid; capacity shortage; elektrifiering; ellastbilar; flexibilitet; elnät; kapacitetsbrist;

    Sammanfattning : I denna rapport undersöks om det föreligger ett behov av anpassningar inom energisystemet för att möjliggöra utvecklingen av eldrivna lastbilar i Sverige och mer specifikt Stockholm. En ansats till att projektera utvecklingen av eldrivna lastbilar görs och genom en kvalitativ litteraturstudie samt intervjuer med aktörer som representerar Scania, Volvo, Ellevio, EoN, Powercircle, Forum för smarta elnät, KTH, Energimarknadsinspektionen och BIL Sweden, och anpassningar som skulle kunna utgöra lösningar till dessa identifieras inom kategorierna: ‘’ökad tillgänglig kapacitet’’, ‘’förbättrad planering’’, ‘’d irekt reglerande åtgärder samt ekonomiska incitament’’ och ‘’p olitiska beslut på kommun- samt regional nivå med syfte att öka elektrifieringen av lastbilar ’’. LÄS MER