Sökning: "Black Lives Matter"

Visar resultat 6 - 10 av 65 uppsatser innehållade orden Black Lives Matter.

  1. 6. En Furste för vår tid? : En Machiavellisk studie av Donald Trumps presidentskap

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Andreas Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :auktoritärism; Black Lives Matter; konstitutionalism; institutioner; Machiavelli; politiskt ledarskap; populism; post-truth; propaganda; Fursten; Trump; USA;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 7. Tradition vs. Human Rights? Analyzing Racialized Branding from a Business and Human Rights Perspective

    Master-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Anna Elisabeth Schädle; [2023]
    Nyckelord :Racism; brand logos; racialized branding; Business and Human Rights; UN Guiding Principles on Business and Human Rights; corporate responsibility; Austria; Social Sciences;

    Sammanfattning : Systemic racism is a prevalent and longstanding problem in society that gained widespread public interest through the Black Lives Matter movement. Following the murder of George Floyd in May 2020, the movement expanded to Austria and brought heightened attention to the racialized branding of an Austrian brewery. LÄS MER

  3. 8. Från höger till vänster – Black Lives Matter : En diskursanalys av svensk medias framställning av Black Lives Matter demonstrationerna

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Magnus Engström; [2022]
    Nyckelord :Black Lives Matter; WPR approach; Diskursanalys; Demonstrationer; Problemrepresentation;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur demonstrationerna som genomfördes av rörelsen Black Lives Matter i Sverige framställs i svensk media och vad denna framställning leder till för effekter. Denna studie antar en kvalitativ ansats där det analytiska tillvägagångsättet utgår från Carol Bacchis diskursanalys ”What’s the problem represented to be?”. LÄS MER

  4. 9. ”TO BE OR NOT TO BE WOKE?” : En multimodal kritisk diskursanalys av performativ aktivism bland varumärken som kapitaliserar på sociopolitiska aspekter med avstamp i internetfenomenet ”Woke Washing”.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Saly Al-Shaibani; Lisette Svan; [2022]
    Nyckelord :Woke Washing; Brand Activism; Representation; Masculinity; MCDA; Woke Washing; Varumärkesaktivism; Representation; Maskulinitet; MCDA;

    Sammanfattning : This study analyzes a commercial by Gillette (2019) and a commercial by Pepsi (2017), which are based on the movements Me Too and Black Lives Matter. The purpose of the study is to examine the commercials with a multimodal critical discourse analysis (MCDA) and with the help of associated semiotic resources analyze communicative and visual performances that appear in the commercials. LÄS MER

  5. 10. Brand activism som marknadsföringsstrategi : En fallstudie av Oatlys visuella kommunikation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Naemi Grässer; [2022]
    Nyckelord :Brand activism; Oatly; marketing strategy; authentic brand activism; brand authenticity; woke washing;

    Sammanfattning : With social movements like Black Lives matter, #MeToo and Fridays For Future on the rise consumers expect companies to take a stand on these socio-political topics. A new marketing strategy, called brand activism is used to communicate brands values and actions. LÄS MER