Sökning: "Boken kommer bibliotek"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Boken kommer bibliotek.

  1. 1. Synliggörandet av Boken kommer : den visuella marknadsföringen och synen på de äldre användarna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madeleine Skoglund; [2022]
    Nyckelord :oken kommer; marketing; elderly; social media; Instagram; ageism; relationship marketing; Gummesson; boken kommer; marknadsföring; äldre; sociala medier; Instagram; ålderism; relationsmarknadsföring; Gummesson;

    Sammanfattning : Massmedia kan påverka människor hur vi ser på världen och dess befolkning och det kan därmed skapa stereotyper. Idag, äldre människor är friskare och lever längre än de gjorde på tjugo år sedan, och det kan leda tillatt de lever ett mer aktivt liv. LÄS MER

  2. 2. ”Om jag kan få barn att förstå det magiska med boken… då kommer jag göra en jättestor skillnad.” : En studie om hur förskollärare resonerar om sitt arbete med utformningen av en stimulerande läsmiljö.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Svensson; Ebba Särnblad; [2020]
    Nyckelord :Reading environment; design; book; preschool teacher; stimulating; preschool; library; collaboration; Läsmiljö; utformning; boken; förskollärare; stimulerande; förskola; bibliotek; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa hur förskollärare resonerar om och arbetar med utformningen av den stimulerade läsmiljön i förskoleverksamheten. Undersökningen riktar sig mot förskollärare som är verksamma i förskolan och arbetar med barn mellan ett och fem år. Utifrån syftet har tre frågeställningar formulerats. LÄS MER

  3. 3. Genuskrockar i förskolan : En studie av genus i barnböcker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Brändén; Malin Törnqvist; [2020]
    Nyckelord :genus; barnbok; förskola; könsstereotyp; normkritisk;

    Sammanfattning : Inledning Genom olika möten, relationer och samtal med andra människor formas våra egenskaper och värderingar vilket sedan skapar vår identitet. Vi upplever att många böcker speglar en ideal värld, en fantasivärld där förhållanden ser ut som man vill att det ska se ut, inte som det faktiskt gör i samhället. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i klassrummet : Hur pedagogens aktiva val kan främja utvecklingen av läsförståelse och litteracitet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Andersson; [2019]
    Nyckelord :högläsning; fantasi; scaffolding; medvetenhet; litteracitet;

    Sammanfattning : I Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (reviderad 2018, s.257) står det att elever ska kunna ta till sig ett budskap och förstå innerbörden av olika typer av texter. Som pedagog måste man därför välja material för att inspirera och motivera eleverna. LÄS MER

  5. 5. Ska vi låta boken styra? : Lärares erfarenheter av att arbeta med respektive utan matematikbok

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Andersson; Anna-Clara Karlman; [2018]
    Nyckelord :livsvärldsteorin; matematikbok; varierad undervisning; undervisningens utformning;

    Sammanfattning : I skolan har läroböcker länge haft en framträdande och central roll i matematikundervisningen. Det har visat sig att allt fler lärare har börjat välja bort boken i undervisningen och istället arbeta mer varierat. LÄS MER