Sökning: "Bourdieu kapital kultur"
Visar resultat 11 - 15 av 57 uppsatser innehållade orden Bourdieu kapital kultur.
11. Varför går vi på konsert? : En kvalitativ studie om yngre personers motivation till att besöka popkonserter
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Konserter har bidragit till människors musikupplevelser i flera generationer. Däremot har den teknologiska utvecklingen förändrat möjligheterna för hur vi kan konsumerar musik. Det är utvecklingen av olika ljudmedier, från fonograf till streamingtjänster som utmanar musiklyssnarnas val av musikkonsumtion. LÄS MER
12. “jag hade gjort det ifall alla andra gjorde det” : en komparativ intervjustudie om upplevelsen av skolans omklädningsrum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Målet med denna studie var att undersöka hur elever upplever omklädningsrummet och omklädningssituationeni skolan samt vad som påverkar upplevelsen. Syftet med studien var således att problematisera tidigareforskningsresultat kring upplevelsen av omklädningssituationen kopplad till prestation inom ämnet samt attutifrån den förståelse som dessa resultat genererar kunna föreslå åtgärder. LÄS MER
13. Get Smoooth : En semiotisk visuell analys av Klarnas Get Smoooth kampanj i relation till klasstillhörighet, smak och färgen rosa
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Denna uppsats tar en blick på hur smak och klass speglas i vår samtida medievärld som präglas av populärkulturella referenser. Genom en kvalitativ semiotisk analys har Klarnas reklamfilm Get Smoooth (2019) analyserats utifrån Roland Barthes semiotiska teorier om hur mening tillskrivs genom visuella koder, i samband med Pierre Bourdieus teorier om hur klass och smak reflekteras genom visuella medel. LÄS MER
14. Lärares klassidentitet och föreställningar om arbetarklass : En enkät- och intervjustudie riktad till lärare i grundskolor år F-9 i en kommun i södra Sverige
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare ser på sin klassidentitet samt vilka föreställningar som finns om klass, arbetarklass och elever från arbetarklass. Enligt Bourdieu är vi alla aktörer inom olika fält i samhället och placerar oss i olika klasspositioner inom fälten beroende på hur vårt habitus och kapital värderas. LÄS MER
15. Fenomenet Keith Haring : Konstens kommersialisering
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : ABSTRACT Institutionen för kultur och estetik, Konstvetenskap 106 91 Stockholms universitet 08-16 20 00 vx Handledare: Sara Callahan Titel och undertitel: Fenomenet Keith Haring- Konstens kommersialisering Författare: Adam Sahlström Kontaktuppgifter: [email protected] Uppsatsnivå (kandidat-, magister- eller masteruppsats): Kandidatuppsats Ventileringstermin: HT2021 ABSTRACT: Uppsatsen behandlar ämnet kring konstnären Keith Haring och hur hans konst kommersialiserats i diverse olika kanaler såsom reklam och mode. LÄS MER