Sökning: "Bourdieu kapital kultur"
Visar resultat 16 - 20 av 57 uppsatser innehållade orden Bourdieu kapital kultur.
16. Smaken av rökta musslor : Ironi, smak och postmodernism i samtida visuell kultur
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : This paper examines images used to market clothing lines by the affordability-centered Swedish food company Eldorado as well as from the luxury fashion brands Prada and Gucci. Through a qualitative socio-semiotic approach, the images are compared and analyzed in relation to the contemporary societal context of a westernized and postmodern consumer culture. LÄS MER
17. TASTE - An investigation on taste and class in relation to - kitsch, art and commodified luxury.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : This thesis takes a closer look at the phenomena of taste in relation to kitsch, art and luxury, analyzing a visual campaign, by the luxury brand Louis Vuitton. The visual campaign is made by Louis Vuitton to promote a collaboration with the postmodern artist Cindy Sherman. LÄS MER
18. ”Det där är bara fina ord” : En didaktisk studie av styrdokumentets formuleringar om demokrati och kulturarv i skuggan av lärares texturval
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Svenskämnet och specifikt litteraturundervisningen har en central roll som skolans traditionella kulturbärare. Undervisningen ska ge eleverna en möjlighet att ackumulera kulturellt kapital såväl som att utveckla deras demokratiska deltagande och stötta dem i sin personlighetsutveckling. LÄS MER
19. Bilder av drömhem - Om bildanalys som metod för att studera arkitektur
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : I uppsatsen undersöker jag hur begrepp och teori från visuell kultur kan användas för att analysera arkitektur och i synnerhet hem genom att utforma ett analysverktyg för bilder. Syftet är att undersöka hur föreställningar, värderingar och idéer hos betraktare kan påverkas av det som bilderna förmedlar, och vilken makt bildproducenter av bilder på arkitektur har som individer och grupper. LÄS MER
20. (Robot)influencern Miquelas visuella yttranden i vår samtida digitala verklighet : – En kvalitativ visuell analys av innehåll från Miquelas (@lilmiquela) Instagramprofil
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Miquela är en så kallad ”robot-influencer”, vilket bland annat betyder att ”hon” är en virtuell fiktiv karaktär i ett pågående transmedialt narrativ som upprätthålls av företaget Brud. Eftersom Miquela består av datormodifierade bilder och animationer, ser ”hon” uppenbart overklig ut, vilket kan väcka en uncannyvalley effekt hos betraktaren. LÄS MER