Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Corporate Social Responsibility : Kan hållbart företagande tillåtas inom ramen för ABL:s vinstsyfte?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Andrea Norman; [2018]
    Nyckelord :CRS; Social Corporate Responsibility; hållbart företagande; vinstsyfte;

    Sammanfattning : Som ett resultat av en pågående globalisering och den klimatkris som delvis föranletts härav har ett ökat fokus på hållbarhet tillkommit. Frågan om aktiebolagens eventuella hållbarhetsansvar har trätt in i samhällsdebatten, gestaltat under begreppet Corporate Social Responsibility. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsredovisning : En studie om hur statligt ägda företag arbetar med att integrera hållbarhetsfrågor i affärsverksamheten

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Anna Pouzette; Sofie Runhagen; [2013]
    Nyckelord :CSR; GRI; sustainability reporting; sustainability strategies; sustainability development; integrated reporting; CSR; GRI; hållbarhetsredovisning; hållbarhetsstrategier; hållbar utveckling; integrerad rapportering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur statligt ägda företag arbetar med hållbarhetsfrågor och hur dessa förhåller sig till affärsverksamheten.  Metod: Vi har i denna uppsats använt oss av en kvalitativ undersökningsstrategi. LÄS MER

  3. 3. CSR - Flygbranschens bästa fiende

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Felix Östlund; Anton Vanhatalo Van Rijn; Oscar Tiberg; [2013]
    Nyckelord :Keywords: CSR; consumer based brand equity; CSR Communications; CSM; brand equity; SAS Nyckelord: CSR; konsumentbaserat varumärkeskapital; CSR-kommunikation; varumärkeskapital; Social Sciences;

    Sammanfattning : Purpose: This thesis seeks to contribute with knowledge of how the consumer-based brand equity can be affected by CSR communication in the business of aviation. Method: In order to reach the purpose of this essay we used mixed methods; carried out a quantative survey, a qualitative interview with SAS head of CSR and conducted a content analysis of SAS CSR communications Conclusion: If an airline takes social responsibility its consumer-based brand equity can be influenced in a positive direction. LÄS MER

  4. 4. Lågkonjunkturens påverkan på hållbarhetsarbete - en studie av Posten Norden, SAS och SCA

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Aylia Feim Salif; Emma Kennwood; Sofie Fransson; [2010]
    Nyckelord :Hållbarhet; CSR; Lågkonjunktur; Strategi; Carrolls CSR-pyramid; Aras Crowthers The model of sustainable development; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med vår studie är att undersöka om företag har förändrat sitt hållbarhetsarbete på grund av den lågkonjunktur som inleddes år 2008. De företag vi har valt att studera har sedan några år tillbaka upprättat hållbarhetsredovisning enligt GRIs ramverk och har stort fokus på hållbarhet inom sin verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Vems är ansvaret? : En studie om Corporate Social Responsibility i svenska företag

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Jenny Johansson; Maria Ygemar; [2009]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att studera varför och hur företag arbetar med CSR, samt hur detta arbete kan redovisas. Vi har gjort en kvalitativ undersökning med utgångspunkt i fyra företag i olika branscher, Trelleborg AB, Green Cargo, Vattenfall och SAS. LÄS MER