Sökning: "Children’s experiences"

Visar resultat 36 - 40 av 738 uppsatser innehållade orden Children’s experiences.

  1. 36. Children’s Rights in Brazilian Schools: A Living Law Informed Ethnography

    Master-uppsats, Lunds universitet/Rättssociologiska institutionen

    Författare :Alexandre Soares De Carvalho; [2023]
    Nyckelord :sociology of law; living law; Children’s rights; Convention on the Rights of the Child; school setting; education; Social Sciences;

    Sammanfattning : Children's rights are a crucial area of research since children are among the most vulnerable groups in every society. The state laws, including the United Nations Convention on the Rights of the Child (CRC), set out the rights of children and prescribes the obligations of governments and adults to ensure their protection, provision for their needs and grant them the right to participate in the decisions which affect their lives. LÄS MER

  2. 37. ”När [barn] möter en dragartist möter de en sagofigur” : Sagostunder med dragartister på folkbibliotek.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Rebecka Landgren; Jennifer Nykänen; [2023]
    Nyckelord :Drag; storytime; dragqueens; public libraries; reading promotion; children; democracy; diversity; inclusion; visibility; hypervisibility; art form; agonistic pluralism; arm’s length distance; politics.; Drag; sagostunder; dragartister; folkbibliotek; läsfrämjande; barn; demokrati; mångfald; inkludering; synlighet; hypersynlighet; konstform; agonistisk pluralism; armlängds avstånd; politik.;

    Sammanfattning : This study aims to acquire knowledge about the concept of drag storytimes in public libraries. It addresses research questions regarding their relation to the libraries' mission, as well as associated experiences with and perceptions of these events. LÄS MER

  3. 38. Arbetsterapeuters samkonstruktion med barn med autismspektrumdiagnos för att främja deras delaktighet i interventioner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Karin Casimir Lindholm; Katty Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Samkonstruktion; delaktighet; Autismspektrumdiagnos; arbetsterapi; aktivitetsvetenskap; sensoriska processvårigheter; personcentrering; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn ska få vara delaktiga och få anpassat stöd för att uttrycka sig i sin intervention. Barn med autismspektrumdiagnos (ASD) har ofta en annorlunda sensorisk process, vilket kan påverka delaktighet i aktiviteter. Det saknas information kring hur arbetsterapeuter samkonstruerar med barnet som klient i interventioner. LÄS MER

  4. 39. "Drama är nyckeln till lärande." : Förskollärarens erfarenheter av drama med de yngsta barnen i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Andreea-Daniela Popescu; [2023]
    Nyckelord :Youngest preschool children; Drama pedagogy; Preschool teacher; Interview study.; dramapedagogik; förskollärare; yngsta förskolebarn; intervjustudie;

    Sammanfattning : Dagens förskolor möter ständigt de allra yngsta barnen i åldrarna 1-2 år och förskolans utbildning ska lägga grunden för ett livslångt lärande. I förskolans utbildning ingår undervisning som ska genomsyras av utforskande och upplevelser, därtill estetiska uttryskformen drama ingår i förskollärarens arbetssätt. LÄS MER

  5. 40. Fem tysta minuter : En studie om barns möjlighet till inflytande och delaktighet under måltidssituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Milou Vernberg; Julia Månsson; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; förskola; inflytande; maktstruktur; måltid;

    Sammanfattning : In contemporary educational settings, the importance of children's participation and influence is increasingly recognized, even during day-to-day activities such as lunchtime. This study investigates the intricate dynamics and strategies educators employ to promote such participation during these periods, framed within Michel Foucault's theory on power and knowledge. LÄS MER