Sökning: "Civics education"
Visar resultat 31 - 35 av 106 uppsatser innehållade orden Civics education.
31. En motivationsskapande undervisning : En kvalitativ intervjustudie om samhällskunskapslärares erfarenheter av att arbeta motivationsskapande.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the experiences civic teachers have of working with motivational teaching with students in lower secondary school. Students' motivation for school and the subject of civic is important for the future. LÄS MER
32. Vilken typ av medborgare vill vi ha? : en idealtypsanalys av kursplanen i samhällskunskap för årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study is written in the light of the ongoing debate in Sweden about the school's purpose, and the political will to enhance the schools focus on factual and subject knowledge. This study aims to explain how this purpose can be read in today's syllabus for the civics subject for school years 4-6. LÄS MER
33. Nyhetens plats i klassrummet : En studie över sex samhällskunskapslärares användning av nyheter i undervisningen på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : News as didactic tool within the school subject of civics has come under scrutiny in recent years within the field of education. This study is to be regarded as a further development to that field of research. LÄS MER
34. DESINFORMATION, KOMMUNIKATION OCH KLASSRUMMET : Lärares upplevelser av desinformation i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : The aim of this study is to examine perceptions among civics teachersactive in upper primary and secondary schools in Sweden regardingdisinformation. In particular, the study focuses on ways in which disinformation inthe classroom interacts with media literacy as well as deliberative democraticideals. LÄS MER
35. Jämställdhet eller ojämställdhet? : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys av gymnasieböcker inom ämnet geografi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Jämställdhet började först dyka upp i läroplanen från 1969 (Wernersson, 2020). I dagens läroplan är jämställdhet något som skolor aktivt ska arbeta med och främja i undervisningen (Skolverket, 2011). Läromedel har enligt Korsell (2007) en tydlighet i vad undervisningen bör innehålla. LÄS MER