Sökning: "De yngsta barnen"

Visar resultat 26 - 30 av 327 uppsatser innehållade orden De yngsta barnen.

  1. 26. Lekfull matematik : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring matematik integrerat med lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Fallqvist; Sara Berggren; [2023]
    Nyckelord :mathematics; play; preschool; preschool teachers; toddlers; de yngsta barnen; förskola; förskollärare; lek; matematik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att matematik kan integreras med lek samt hur de planerar och genomför detta arbete. Studien utgår från variationsteorin där de centrala begrepp som lyfts är lärandeobjekt, kritiska aspekter och variationsmönster. LÄS MER

  2. 27. Hållbar utveckling i förskolan : Förskollärarens arbete med de yngsta barnen i mötet om miljö och natur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Artinger; Rebecca Fellving Henriksson; [2023]
    Nyckelord :Barn; Förskoleundervisning; Förskollärarnas möte; Hållbar utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Det finns en tydlig kunskapslucka vid de yngre barnens (1–3 år) undervisning om miljöinriktad hållbar utveckling. Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare integrerar hållbarhetsfrågor om miljö och hur förskolläraren själv upplever mötet med miljö och hållbar utveckling i förskoleverksamheten. LÄS MER

  3. 28. Vagga, natta, mata - och alla målen därtill : En studie om hur förskollärare tolkar läroplanen i arbetet med de allra yngsta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Isabelle Månsson; Johanna Wetterberg; [2023]
    Nyckelord :ettåringar; förskola; förskollärare; läroplan; läroplan för förskola 2018; läroplansteori; omsorg; tvååringar; yngsta förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare tolkar läroplanen i arbetetmed de allra yngsta barnen i förskolan: ett till två-åringar samt hur detta uppdrag vävs sammanmed omsorg. Det vetenskapliga problemet är de konstaterande, minskande förutsättningarförskollärare har för sådant som inte faller inom ramen för kunskap och ämnesundervisning, iarbetet med läroplanen och de allra yngsta barnen (Johansson, 2018). LÄS MER

  4. 29. Blicken på barnet - blicken på pedagogen : En essäistisk undersökning av blickars betydelse i förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Anna Teern; [2023]
    Nyckelord :glances; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; acting; body; cold gaze; soft gaze; techne; phronesis; preschool; younger children; practical knowledge; blickar; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; handlande; kropp; kall blick; mjuk blick; techne; fronecis; förskola; yngre barn; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I denna essä undersöker jag blickarnas betydelse i förskolan i relation till de yngsta barnen. För att få en kontrast som förtydligar och tillför mer komplexitet får mitt umgänge med hästar och ridning vara med. I min undersökning av blickarna utgår jag från en glidande skala mellan en varm mjuk blick och en kall hård blick. LÄS MER

  5. 30. Introduktion i förskolan : - Ur förskollärares och vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Berg Fisk; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Attachment; Caregiver; Introduction; Preschool; Relationships; Safety; Schooling; Anknytning; Förskola; Inskolning; Introduktion; Relationer; Trygghet; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om att undersöka hur förskollärare arbetar för att skapa en trygg introduktion av de yngsta barnen som för första gången ska introduceras i förskolan, samt vårdnadshavarnas tankar och upplevelser av introduktionen. Syftet med studien är att bidra med kunskap om både förskollärares arbetssätt och vårdnadshavares upplevelser av introduktionen. LÄS MER