Sökning: "Demokrati styrning"

Visar resultat 16 - 20 av 49 uppsatser innehållade orden Demokrati styrning.

  1. 16. (O)balanserad styrning. En kvalitativ studie om värden och normer inom kommunal styrnings kulturella omgivning i Göteborg, Tanum och Kungsbacka kommun

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Emma Bergstrand; [2017-01-27]
    Nyckelord :värden och normer; kommunal styrning; ekonomivärden; kulturell inbäddning; värdeprioritering;

    Sammanfattning : Studien undersöker vilka värden och normer som finns inom den kommunala styrningen och varför ekonomivärden tenderar att dominera över andra värden och normer i kommunernas kulturella omgivning. Syftet är att besvara följande forskningsfråga och underfråga: • Varför tenderar ekonomivärden att dominera över anda värden och normer inom kommunal styrning? - Vilka andra värden och normer finns inom den kommunala styrningen? För att besvara studiens frågeställningar används kulturell inbäddning som härstammar från institutionella logiker och nyinstitutionell teori som förklaringsmodell. LÄS MER

  2. 17. Samverkan i demokratins försvar. En studie om den offentliga sektorn, civilsamhället och arbetet mot våldsbejakande extremism

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Robin Andersson; [2017-01-27]
    Nyckelord :governmentalitet; våldsbejakande extremism; förebyggande arbete; civilsamhället; samverkan;

    Sammanfattning : Denna studie har behandlat en av de mest debatterade, aktuella och prioriterade frågorna på både den nationella och lokala politiska nivån i Sverige – nämligen förebyggande av våldsbejakande extremism. Extremism och demokrati uppfattas befinna sig i ett motsatsförhållande till varandra och därför är det en viktig uppgift för staten att förebygga individers rörelser i riktning från en demokratisk normalitet och mot en extremistisk eller radikal position. LÄS MER

  3. 18. Förskollärares perspektiv på barns inflytande : inte bara att välja färg på en mugg.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Erica Almqvist; [2017]
    Nyckelord :Inflytande; delaktighet; förskola; barn; demokrati;

    Sammanfattning : För att kunna ge barn inflytande över verksamheten är det betydande att förskollärare har en klar bild över vad begreppet inflytande innebär. Därför har jag valt att göra en undersökning där syftet är att synliggöra förskollärarens perspektiv på inflytande, hur barn ges möjlighet till inflytande i verksamheten och på så sätt bidra med kunskap inom området. LÄS MER

  4. 19. Att tala eller tiga? : Om kritik och dess konsekvenser för lärare inom skolans organisation

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Svahn; [2017]
    Nyckelord :ethics; freedom of speech; New Public Management; upper secondary education; Whistleblowing; Sweden; etik; gymnasieskolan; New Public Management; Whistleblowing; yttrandefrihet;

    Sammanfattning : In the light of overall democratic and normative values for Swedish education, including freedom of expression, the aim of this study was to examine how teachers’ critical comments on a school organization at upper secondary level (post-16 education) can be received and possible implications for teachers who express such criticism and for the school organization. The questions focused on criticism in relation to the core values of education and freedom of expression, in a policy context of marketization of the Swedish school system. LÄS MER

  5. 20. Frihet och inflytande ur barns och pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Egil Karlow; [2017]
    Nyckelord :power; influence; children; preschool; democracy; activity theory; makt; inflytande; barn; förskola; demokrati; aktivitetsteori; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker förutsättningarna för barns och vuxnas inflytande och frihet i förskolan. Studien bygger på observationer, intervjuer och diskussioner på en förskoleavdelning. LÄS MER