Sökning: "Demokrati styrning"
Visar resultat 16 - 20 av 49 uppsatser innehållade orden Demokrati styrning.
16. (O)balanserad styrning. En kvalitativ studie om värden och normer inom kommunal styrnings kulturella omgivning i Göteborg, Tanum och Kungsbacka kommun
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Studien undersöker vilka värden och normer som finns inom den kommunala styrningen och varför ekonomivärden tenderar att dominera över andra värden och normer i kommunernas kulturella omgivning. Syftet är att besvara följande forskningsfråga och underfråga: • Varför tenderar ekonomivärden att dominera över anda värden och normer inom kommunal styrning? - Vilka andra värden och normer finns inom den kommunala styrningen? För att besvara studiens frågeställningar används kulturell inbäddning som härstammar från institutionella logiker och nyinstitutionell teori som förklaringsmodell. LÄS MER
17. Samverkan i demokratins försvar. En studie om den offentliga sektorn, civilsamhället och arbetet mot våldsbejakande extremism
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Denna studie har behandlat en av de mest debatterade, aktuella och prioriterade frågorna på både den nationella och lokala politiska nivån i Sverige – nämligen förebyggande av våldsbejakande extremism. Extremism och demokrati uppfattas befinna sig i ett motsatsförhållande till varandra och därför är det en viktig uppgift för staten att förebygga individers rörelser i riktning från en demokratisk normalitet och mot en extremistisk eller radikal position. LÄS MER
18. Förskollärares perspektiv på barns inflytande : inte bara att välja färg på en mugg.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : För att kunna ge barn inflytande över verksamheten är det betydande att förskollärare har en klar bild över vad begreppet inflytande innebär. Därför har jag valt att göra en undersökning där syftet är att synliggöra förskollärarens perspektiv på inflytande, hur barn ges möjlighet till inflytande i verksamheten och på så sätt bidra med kunskap inom området. LÄS MER
19. Att tala eller tiga? : Om kritik och dess konsekvenser för lärare inom skolans organisation
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : In the light of overall democratic and normative values for Swedish education, including freedom of expression, the aim of this study was to examine how teachers’ critical comments on a school organization at upper secondary level (post-16 education) can be received and possible implications for teachers who express such criticism and for the school organization. The questions focused on criticism in relation to the core values of education and freedom of expression, in a policy context of marketization of the Swedish school system. LÄS MER
20. Frihet och inflytande ur barns och pedagogers perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Denna studie undersöker förutsättningarna för barns och vuxnas inflytande och frihet i förskolan. Studien bygger på observationer, intervjuer och diskussioner på en förskoleavdelning. LÄS MER