Sökning: "Demokrati styrning"

Visar resultat 6 - 10 av 49 uppsatser innehållade orden Demokrati styrning.

  1. 6. Vad är problemet med adekvat digital kompetens i förskolans policydokument? : En diskursanalys av förskolans policydokument berörande adekvat digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emilia Rosensö; [2022]
    Nyckelord :Adekvat digital kompetens; digitalisering; digital kompetens; Carol Bacchi; makt; poststrukturalism; problem; problemrepresentationer; styrning; subjekt; subjektifiering; WPR;

    Sammanfattning : Abstrakt  I Läroplan för förskolan: Lpfö18 (2018) beskrivs det att barn ska få möjlighet att utveckla adekvat digital kompetens vilket likaså skildras i andra policydokument som berör förskolan. Genom texten och dess innebörd påverkas dock människor på skilda vis och är därför relevanta att utsättas för ifrågasättande för att möjliggöra perspektiv och kunskap kring området (Bergström & Borèus, 2018). LÄS MER

  2. 7. Mötesplatsens mening och mål : Kund- och marknadstänkande inom folkbibliotekets förvaltning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Daniel Carlson; [2021]
    Nyckelord :library management; ideology; policy documents; public library; political agonism; public sphere; new public management; neoliberalism; democracy; förvaltning; ideologi; styrdokument; biblioteksplan; folkbibliotek; politisk agonism; borgerlig offentlighet; new public management; nyliberalism; demokrati;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Bibliotekets styrning präglas av spänningar mellan ett demokratiskt uppdrag och en ekonomisk förvaltning. Syftet med uppsatsen är att studera motsättningen av folkbibliotekets styrning utifrån denna ideologiska spänning. LÄS MER

  3. 8. Fritidshemmet som demokratisk arena : Ett samtida perspektiv på fritidshemmets demokratiska uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christopher Alshammar; [2021]
    Nyckelord :democracy; leisure centers; students interests; students needs; John Dewey; demokrati; fritidshem; elevers intresse; elevers behov; John Dewey;

    Sammanfattning : Based on the American philosopher John Dewey's (1859–1952) theoretical framework linked to the role of democracy in education, the purpose of this qualitative study is to explore the role of democracy in the contemporary leisure center, which, according to the current curriculum, should be based on students' experiences, interests and needs. Through interviews and observations, the study describes the educators 'perspectives and work with democracy, as well as how the students' experiences, interests and needs are mapped and manifested in the activities. LÄS MER

  4. 9. " Det är ju superenkelt att fejka grejer idag" : En intervjustudie om lärares tankar om informationssökning och källkritik inom samhällskunskapsämnet 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erik Ronge; [2021]
    Nyckelord :Civics; civics didactics; interview study; source criticism; information retrieval; source-critical approach; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; intervjustudie; källkritik; informationssökning; källkritiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Det källkritiska förhållningssättet utgör en viktig del inom samhällskunskapsämnet (Skolverket, 2019). I takt med den snabba digitala utvecklingen har mängden information ökat i omfattning, vilket fått som konsekvens att desinformation och konspirationer blivit allt vanligare (Önnerfors, 2021). LÄS MER

  5. 10. Att vila på demokratins grund : En idéanalys av förskolans demokratiska utbildning- nationellt och lokalt

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenni Nilsson; [2020]
    Nyckelord :demokrati; demokratisk utbildning; förskola; kvalitet; styrning; demokratisk subjektivitet; huvudman; läroplan;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyse ideals of democratic education in the Swedish preschool in documents produced on a national level and on a local level. The study is an ideal-analysis and is based on a close reading of the national curriculum for preschool and quality documents produced by five municipal preschool authorities. LÄS MER