Sökning: "Diagnos och identitet"
Visar resultat 6 - 10 av 74 uppsatser innehållade orden Diagnos och identitet.
6. It's no longer just an ebb and flow, it's a constant
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Det här är ett arbetet som rör sig i gränsland. Det berör platsen där sociologi och psykologi möts, och utforskar därifrån gränsen som löper mellan normalitet och abnormalitet. I fokus står borderline personlighetssyndrom, en psykiatrisk diagnos som karaktäriseras av instabilitet i affekt, relationer och identitet. LÄS MER
7. Stigmatiseringens konsekvenser för individer inom autismspektrumtillstånd : En scoping study
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Bakgrund: Stigmatisering har påtagliga negativa konsekvenser för individer inom autismspektrumtillstånd (AST). De har ett beteende som stämplas som normbrytande eftersom de inte följer de sociala normerna. LÄS MER
8. Kvinnors upplevelser av att leva med polycystiskt ovarialsyndrom : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Polycystiskt ovarialsyndrom (PCOS) är den vanligaste orsaken till endokrin obalans hos kvinnor. Den drabbar 5–10% av fertila kvinnor och påverkar äggstockarna och den hormonella balansen. Det visar sig genom oregelbunden eller utebliven menstruation, ökad kroppsbehåring, viktuppgång samt risk för infertilitet. LÄS MER
9. Den könade och osynliggjorda funktionsnedsättningen. Strategier och upplevelser hos kvinnor med sent diagnostiserad ADHD.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Denna C-uppsats inom sociologi, skriven vid Lunds universitet, rör erfarenheter av sen diagnos av ADHD hos vuxna kvinnor. Socialstyrelsen och tidigare forskning påtalar vikten av att upptäcka flickors ADHD tidigt i livet för att motverka negativa konsekvenser som flickor och kvinnor annars har en tendens att råka ut för. LÄS MER
10. "Man har ju ritat till och med i sitt hela liv” : Motstånd i bildundervisning på mellanstadiet, ur elevers och lärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Den här studien är baserad på ett litet antal kvalitativa intervjuer av bildlärare i mellanstadiet och elever i årskurs fem, och syftar till att utveckla kunskapsområdet motstånd i bildundervisning på mellanstadiet genom att ställa frågorna: när och hur upplever mellanstadieelever motstånd i bildundervisning, hur ser och arbetar bildlärare i mellanstadiet med elevers motstånd och vad kan motstånd ha för effekt på identitet och lärande? Studien utgår från ett socialkonstruktionistiskt ramverk och teorier om identitet genom identifikation samt hinder för lärande. Resultatet föreslår att deltagande elever i årskurs 5 upplever ett hanterbart motstånd i bildundervisning i jämförelse med andra ämnen. LÄS MER