Sökning: "Diskursanalys ideologi"

Visar resultat 16 - 20 av 134 uppsatser innehållade orden Diskursanalys ideologi.

  1. 16. It’s not the fault of the dagger – it’s the fault of the psychopaths : En multimodal kritisk diskursanalys av hur Alex Jones, Andrew Tate och Ted Cruz legitimerar och upprätthåller maskulinitet inom diskursen kring vapen.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Isabella Gryckdal Watanabe; Elin Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Hegemonic masculinity; weapon; multimodal critical discourse analysis; Alex Jones; Andrew Tate; Ted Cruz; discourse; Foucault; neoliberalism; conservatism; Hegemonisk maskulinitet; vapen; multimodal kritisk diskursanalys; Alex Jones; Andrew Tate; Ted Cruz; diskurs; Foucault; nyliberalism; konservatism;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker huruvida maskulinitet är sammankopplat med, samt om det upprätthålls inom, det diskursiva fältet vapen. Genom att använda metoden multimodal kritisk diskursanalys ämnar denna studie att nå ökad förståelse för hur och om Alex Jones, Andrew Tate och Ted Cruz legitimerar och upprätthåller maskulinitet inom diskursen kring vapen. LÄS MER

  2. 17. The Ideological Packaging Process of Stockholm Royal Seaport : A critical discourse analysis of Stockholm’s uncritical approach to sustainable urban planning

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Vendela Hasselberg; [2022]
    Nyckelord :depoliticisation; ideology; urban policy; sustainability fix; post-political; depolitisering; ideologi; hållbarhet; post-politik;

    Sammanfattning : This thesis applies a historical approach to critical planning research to deepen the understanding of the ways in which the planning process of Stockholm Royal Seaport can be viewed as ideological. The Seaport is understood as a case study, in which sustainability is understood as a bearer of neoliberal ideology and a depoliticised concept. LÄS MER

  3. 18. "Får vi inte stopp på den mobbning som sker, då har vi misslyckats" : En diskursanalys om mobbningsbegreppets komplexitet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tina Karlsson; Sandra Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Förskola; kränkande behandling; mobbning; diskursanalys; subjektspositioner; nodalpunkt; makt och ideologi;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att ta reda på hur mobbningsbegreppets komplexitet påverkar förskolans verksamhet enligt tidningsartiklar som är framtagna för utbildningsväsendet. För att ta reda på detta har vi använt oss av diskursanalys som metod samt teori och genom den analyserat olika tidningsartiklar från läraren. LÄS MER

  4. 19. Om de som tänker annorlunda : En diskursanalys av mediernas rapportering om demonstrationer mot vaccinpasset

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Lukas Deininger; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; pandemic; vaccination certificate; demonstration; media; ideology; Covid-19; pandemi; vaccinationspass; demonstration; medier; ideologi;

    Sammanfattning : Den 1 december 2021 beslutade Regeringen att införa vaccinpass vid allmänna sammankomster för att minska smittspridningen av Covid-19. Pandemin som utbröt i Sverige under våren 2020 var då inne i sin tredje våg. För ovaccinerade personer betydde vaccinpass en radikal inskränkning av friheterna i vardagen. LÄS MER

  5. 20. "Här finns ingen plats för dig" : En kvalitativ studie om förskolans möjligheter att arbeta med etnisk mångfald utifrån styrdokument och barnlitteratur

    M1-uppsats,

    Författare :Hanna Lorente Wolf; Sanaz Nabavi; [2022]
    Nyckelord :Etnisk mångfald; läroplan; barnlitteratur; identitet; representation; makt; kritisk diskursanalys; förskola; Kulturrådet;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i förskolans läroplan från år 1998 och 2018 samt Kulturrådets sammanställning och urval av barnlitteratur från år 2018/19 ämnad för förskolan. Studiens syfte har varit att analysera vilka möjligheter förskolan har att arbeta med etnisk mångfald utifrån Kulturrådets urval och sammanställning av barnlitteratur och läroplanen. LÄS MER