Sökning: "Djuplärande"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Djuplärande.

  1. 1. Biomedicinska analytikers reflektioner under verksamhetsförlagd utbildning : En kvalitativ analys av studenters reflektionsloggböcker

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Amrah Heikkinen; [2023]
    Nyckelord :Biomedical laboratory science profession; internship; reflection; quality assurance; reasonableness assessment; interaction; professionalization and laboratory methodology science; Biomedicinsk analytiker; verksamhetsförlagd utbildning; reflektion; kvalitetssäkring; rimlighetsbedömning; interaktion; professionalisering; laboratoriemetodik.  ;

    Sammanfattning : Reflektion eftersträvas ofta i högre utbildning. Forskning och beprövad erfarenhet visar att aktiviteten ska ha avgörande betydelse för studenters djuplärande. Reflektion har även visat sig ha en central betydelse för studenters professionella lärande. Denna studie fokuserar på reflektion hos blivande biomedicinska analytiker (BMA). LÄS MER

  2. 2. Choosing Only the Best Voice Imitators : Top-K Many-to-Many Voice Conversion with StarGAN-VC

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Claudio Fernandez Martin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Voice conversion systems are becoming more relevant as the popularity of voice technologies is growing with the increased adoption of voice assistants and the increased demand for speech-based interfaces in recent years. This scenario would not have been possible without the latest developments in the generative deep learning field, where novel neural networks architectures such as generative adversarial networks (GANs) are providing researchers with previously unimaginable possibilities in the creation of synthetic media. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers tankar kring lärande om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robin Mårtensson; [2020]
    Nyckelord :Djuplärande; deep-learning approach; Fenomenografi; Handlingskompetens; action-competence; Kunskapsförmåga; knowledge capability; Undervisning och hållbar utveckling; education for sustainable development;

    Sammanfattning : Denna empiriska undersökning bygger teori som stödjer det faktum att undervisning om hållbar utveckling bör leda till att utveckla elevernas förmåga att agera demokratiskt och ansvarsfullt. Detta agerande består både att kunna ta ställning i frågor som berör dem och deras framtid, och att kunna använda sin kunskap och sina förmågor för att handla i kommande situationer. LÄS MER

  4. 4. Återbruksmaterial i förskolan : att arbeta mot en Hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Hagström; Sofia Olsson; [2020]
    Nyckelord :återbruksmaterial; hållbar utveckling; förskollärare; reggio emilia; postmodernt perspektiv;

    Sammanfattning : Inledning Det här examensarbetet är en kvalitativ undersökning av hur förskollärare beskriver sitt arbetssätt med hållbar utveckling genom ett användande av återbruksmaterial inom förskolan. Idén med studien är att visa på hur teori och det praktiska arbetet med återbruksmaterial i förskolan kan skapa nya kreativa vägar och problemlösningar för barnen i deras lärande till kunskap mot en hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 5. Adapting multiple datasets for better mammography tumor detection

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Wang Tao; [2018]
    Nyckelord :breast cancer detection; domain adaptation; transfer learning; semantic segmentation; style transfer;

    Sammanfattning : In Sweden, women of age between of 40 and 74 go through regular screening of their breasts every 18-24 months. The screening mainly involves obtaining a mammogram and having radiologists analyze them to detect any sign of breast cancer. LÄS MER