Sökning: "EXAMENSARBETE fenomenografi"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden EXAMENSARBETE fenomenografi.

  1. 1. Synergonomi – utmaningar och möjligheter för att utveckla hållbar visuell arbetsmiljö : En kvalitativ studie som beskriver förutsättningar för synergonomi, ur sakkunnigas perspektiv

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Ida Lindqvist; [2023]
    Nyckelord :Visual ergonomics; sustainable visual work environment; occupational health science; semi-structured interviews; phenomenography.; Synergonomi; hållbar visuell arbetsmiljö; arbetshälsovetenskap; semistrukturerade intervjuer; fenomenografi.;

    Sammanfattning : Abstract   Ida Lindqvist  Visual ergonomics – challenges and opportunities to develop sustainable visual work environment.  Student Master Thesis in Occupational Health Science, University of Gävle.   Purpose To investigate and describe expert’s perceptions of challenges and opportunities to develop sustainable visual work environment. LÄS MER

  2. 2. ”Jag är som blind när jag inte kan läsa och skriva...”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Saja Al-Ghawaleb; [2023]
    Nyckelord :Alfabetisering; fenomenografi; grundläggande litteracitetsutveckling; illitterat; litteracitet; litterat; läs- och skrivförmåga; SFI; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med mitt examensarbete är att undersöka några elevers uppfattningar om sin språkutveckling. Studien har ett fokus på den enskilde individen och hur den uppfattar sin språkutveckling och sin förmåga att delta i samhället på olika sätt under tiden eleven läser SFI-studier på studieväg 1. LÄS MER

  3. 3. “[I]ngen pallar ju anteckna med papper och penna” - En intervjustudie om digitala eller analoga anteckningar i den digitaliserade svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olivia Borring; Alice Hörnestig; [2020]
    Nyckelord :Digitala anteckningar; Fenomenografi; Gymnasieskolan; Papper och penna; Samhällskunskap; Undervisningstempo;

    Sammanfattning : Detta examensarbete ämnar till att svara på frågeställningen: Vilka problem och möjligheter upplever gymnasieelever i samhällsorienterande ämnen, i Malmö, att det finns med att föra anteckningar med hjälp av digitala verktyg jämfört med papper och penna? Motivering till valet av frågeställningen bygger på ett intresse av att se vilka konsekvenser digitalisering av den svenska skolan kan leda till i allmänhet och för anteckningar och lärande i synnerhet. Vår teoretiska förankring och vår metod grundar sig i fenomenografi som synliggör upplevelser av fenomen. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogikens utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Andersson; Magnus Levin; [2020]
    Nyckelord :Enkätstudie; Fenomenografi; kvantitativ; NO; Udeskole; Utomhuspedagogik; Utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att utforska och kartlägga mellanstadielärare inaturorienterande (NO) ämnens uppfattningar om fenomenet utomhuspedagogik ochdess utmaningar. Det har undersökts med hjälp av kvantitativa metoder genom enenkätundersökning som riktade sig till NO-lärare i mellanstadiet. LÄS MER

  5. 5. Yrkeselevers uppfattningar av ämnet samhällskunskap : En fenomenografisk analys av yrkeselevers uppfattningar av samhällskunskap på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carolina Holstensson; [2019]
    Nyckelord :elever; samhällskunskap; gymnasieskola; yrkesprogram; fenomenografi;

    Sammanfattning : Kursen samhällskunskap 1a1 är obligatorisk att läsa på gymnasiet oavsett vilket program man läser. Dock är yrkeselever mindre intresserade av att läsa samhällskunskap och har även sämre betyg i ämnet jämfört med elever på studieförberedande program. LÄS MER