Sökning: "Electronic Business"

Visar resultat 11 - 15 av 350 uppsatser innehållade orden Electronic Business.

  1. 11. Samvetsfrihet hos hälso- och sjukvårdspersonal vid abort och dödshjälp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Wilma Persson; Tilde Persson; [2023]
    Nyckelord :Abort; Dödshjälp; Samvetsfrihet; Religionsfrihet; Sjukvård; Diskriminering; Arbetsledningsrätt; Arbetsskyldighet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna uppsats är att undersöka huruvida samvetsfrihet finns i svensk rätt och i så fall hur den påverkar arbetsgivarens arbetsledningsrätt, arbetstagarnas arbetsskyldighet och patientens intresse av att få god vård om den åberopas av hälso- och sjukvårdspersonal. Frågeställningarna behandlar hur de rättsliga möjligheterna till samvetsfrihet ser ut för vårdpersonal idag och hur det skulle kunna se ut i framtiden. LÄS MER

  2. 12. How Bumblebees Create Fire - Unraveling Communication Patterns in Innovation Diffusion at a Global Manufacturer of Electronic Devices

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Rondin; Sophie Ambrosat; [2023]
    Nyckelord :Ambidexterity; Communication; Diffusion of Innovation; Business and Economics; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of our study is to understand how communication is used to master the challenges of ambidexterity when diffusing innovation in a mature tech company. This qualitative study in the interpretivist research tradition takes an abductive research approach, in the form of a single case study. LÄS MER

  3. 13. The barriers of circular public procurement for ICTs

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Laila Adelson; [2023]
    Nyckelord :circularity; circular economy; circular public procurement; ICT; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The EU procured for roughly 202000 MEUR (14% of the EU GDP) during 2021 in the public sector. The majority of these contracts are traditional, linear business model purchases. LÄS MER

  4. 14. The road towards achieving an improved aftermarket spare parts management : A case study at company X

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sabrina Medhanie Andemicael; Julia Ay; [2023]
    Nyckelord :Aftermarket business; Service level; Demand patterns; Spare parts management; Safety stock management;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study was to analyze possible strategies that can be used to improve the efficiency of the spare parts safety stock management in a multinational company which operates in the electronic industry. Research question: “Which safety stock dimensioning strategies are most suitable in an after-sales business environment, characterized by high level customer service and unpredictable demand?” Method: The theoretical framework illuminated the study’s phenomenon which was mainly based on peer-reviewed scientific articles but also academic books. LÄS MER

  5. 15. Användargenererat innehåll på TikTok och dess påverkan: En kvantitativ undersökning av generation Z's köpintention och köpbeslut

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Alva Landberg; Emma Inge; Felicia Schönning; [2023]
    Nyckelord :Attitudes; Electronic Word of Mouth eWOM ; Generation Z; Purchase decision; Purchase intention; TikTok; User Generated Content UGC ; Användargenererat innehåll; Attityder; Elektronisk Word of Mouth eWOM ; Generation Z; Köpbeslut; Köpintention; TikTok;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp  Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet  Författare: Alva Landberg (96/07/03), Emma Inge (98/02/15), Felicia Schönning (98/11/02)                                                                                 Titel: Användargenererat innehåll på TikTok och dess påverkan; En kvantitativ undersökning av generation Z's köpintention och köpbeslut Handledare: Pejvak Oghazi Nyckelord: Användargenererat innehåll, Attityder, Elektronisk Word of Mouth (eWOM), Generation Z, Köpbeslut, Köpintention, TikTok Forskningsfrågor: (1) Hur påverkar användandet av TikTok generation Z’s köpbeslut? (2) Har användargenererat innehåll på TikTok något samband med generation Z’s köpintention? (3) Hur påverkas generation Z’s köpbeslut av användargenererat innehåll på TikTok? (4) Hur påverkar användandet av TikTok generation Z’s attitydkomponenter; kognitiv, affektiv och beteende? (5) Vilka skillnader finns mellan generation Z och millennials vid användandet av TikTok?   Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka ifall användargenererat innehåll på sociala medieplattformen TikTok påverkar generation Z's köpintention och köpbeslut. Metod: Studien är baserad på en kvantitativ forskningsansats där primärdata samlats in i form av en digital enkätundersökning. LÄS MER