Sökning: "Emma Inge"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Emma Inge.

  1. 1. Användargenererat innehåll på TikTok och dess påverkan: En kvantitativ undersökning av generation Z's köpintention och köpbeslut

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Alva Landberg; Emma Inge; Felicia Schönning; [2023]
    Nyckelord :Attitudes; Electronic Word of Mouth eWOM ; Generation Z; Purchase decision; Purchase intention; TikTok; User Generated Content UGC ; Användargenererat innehåll; Attityder; Elektronisk Word of Mouth eWOM ; Generation Z; Köpbeslut; Köpintention; TikTok;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp  Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet  Författare: Alva Landberg (96/07/03), Emma Inge (98/02/15), Felicia Schönning (98/11/02)                                                                                 Titel: Användargenererat innehåll på TikTok och dess påverkan; En kvantitativ undersökning av generation Z's köpintention och köpbeslut Handledare: Pejvak Oghazi Nyckelord: Användargenererat innehåll, Attityder, Elektronisk Word of Mouth (eWOM), Generation Z, Köpbeslut, Köpintention, TikTok Forskningsfrågor: (1) Hur påverkar användandet av TikTok generation Z’s köpbeslut? (2) Har användargenererat innehåll på TikTok något samband med generation Z’s köpintention? (3) Hur påverkas generation Z’s köpbeslut av användargenererat innehåll på TikTok? (4) Hur påverkar användandet av TikTok generation Z’s attitydkomponenter; kognitiv, affektiv och beteende? (5) Vilka skillnader finns mellan generation Z och millennials vid användandet av TikTok?   Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka ifall användargenererat innehåll på sociala medieplattformen TikTok påverkar generation Z's köpintention och köpbeslut. Metod: Studien är baserad på en kvantitativ forskningsansats där primärdata samlats in i form av en digital enkätundersökning. LÄS MER

  2. 2. "Man märker att det finns liksom" : En kvalitativ intervjustudie om skolsköterskors uppfattning av att prata om pornografi

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Emma Eriksson; Sara Öhman; [2021]
    Nyckelord :Sexual health; Adolescents; Pornography; School nurse; Sexual and reproductive health and rights; Sexuell hälsa; Ungdom; Pornografi; Skolsköterska; Sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Många barn kommer i kontakt med pornografiskt material under sin uppväxt. Pornografi är lättillgängligt och kan påverka beteenden, kroppsideal och föreställningar av sexualitet. Det kan problematiseras utifrån hälsa, jämställdhetssynpunkt och Sexuell och Reproduktiv Hälsa och Rättigheter (SRHR). LÄS MER

  3. 3. Anestesisjuksköterskans kommunikation med patienten vid det intraoperativa mötet : En observationsstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Marika Hasselby Ingemanson; Emma Lööf; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; intraoperativa mötet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Dagens anestesisjuksköterskor har som uppgift vid det intraoperativa mötet att under några minuter skapaoch förmedla en stabil och trygg relation med patienten inför anestesin. Vår studie kommer att belysa olika frågeställningar som fokuserar på om anestesisjuksköterskan lyckas förmedla tillit och trygghet  under intraoperativa möten. LÄS MER

  4. 4. Ledarskapets makt och anställdas commitment : - En fallstudie om maktens influens på upplevt commitment i en konsultverksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Corine Valentin; Emma Högberg; [2015]
    Nyckelord :Powerbases; Three component model; Organisational commitment; Affective commitment; Calculating commitment; Normative commitment; Expert power; Legitimate power; Consult; Leadership; Influence; Organisatoriskt commitment; Affektivt commitment; Normativt commitment; Kalkylerande commitment; Konsultverksamhet; Makt; Positioneringsmakt; Kunskapsmakt; Trivsel; Ledarskap; Inflytande.;

    Sammanfattning : Makt samt organisatoriskt commitment är två väsentliga begrepp gällande ett företags ledarskap och deras anställda. Ledarskapets kärna utgörs av den influens ledargestalten har över sina underordnade och begreppet makt ska för ledaren fungera som ett drivmedel gällande hens influens. LÄS MER

  5. 5. Kvinnligt och manligt ledarskap -Ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Claudia Hach; Emma Fröjd; [2013-02-27]
    Nyckelord :Ledarskap; Genus; Socialkonstruktionism; Genusteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa föreställningar och upplevelsen av manligt och kvinnligt ledarskap hos medarbetare och sedan undersöka på vilket sätt deras föreställningar och upplevelse reproducerar eller bryter mot genusstereotyper och föreställningar om manligt och kvinnligt ledarskap. Vilka föreställningar om ledarskap har de? Vilka önskvärda ledaregenskaper beskriver de? Hur upplever de sina ledare? Vilka egenskaper tillskriver de sina ledare? Är föreställningarna och upplevelsen av ledarna genusstereotypa? Speglar medarbetarnas beskrivningar förställningar och/ förväntningar av kvinnligt respektive manligt ledarskap (i jämförelse med de i litteraturen beskrivna egenskaper) eller bryter de mot stereotyperna? Kvalitativ studie med intervjuer. LÄS MER