Sökning: "Elevassistent"

Visar resultat 31 - 35 av 85 uppsatser innehållade ordet Elevassistent.

  1. 31. Elever i behov av särskilt stöd på fritidshemmet : En intervjustudie med rektorer och fritidslärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jonathan Bergström; Filip Eklund; [2019]
    Nyckelord :I behov; särskilt stöd; fritidshem; rektor; fritidslärare; elevassistent;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilket stöd elever i behov av särskilt stöd får på fritidshemmet. Fokus läggs på att undersöka vad rektorer har att förhålla sig till i frågan samt om fritidslärare upplever att dessa elever får sina behov tillgodosedda. LÄS MER

  2. 32. ”Allt i allo” : En kvalitativ och kvantitativ studie om elevassistenternas yrkesroll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Shirin Shakir; [2019]
    Nyckelord :Arbetsvillkor; Elevassistent; Inkludering; KASAM; Yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i hur några elevassistenter upplever sina arbetsvillkor och hur deras uppdrag på skolan ser ut. Studien belyser även om och hur mycket elevassistenterna har fått vidareutbildning inom sin yrkesroll och om de upplever att de elever de stöttar uppfattar skolan meningsfull. LÄS MER

  3. 33. ”Han kommer att blomma, det är jag helt övertygad om!” : En fallstudie om maktaspekter, hinder och möjligheter när nyanlända elever tas emot och undervisas i en gymnasiesärskola

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Marie Wetterstrand; [2019]
    Nyckelord :Elevassistent; etnicitet; funktionalitet; intellektuell funktionsnedsättning; intersektionalitet; normat; nyanlända; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studier av svenska nyanlända gymnasieelever med utvecklingsstörning har rönt i stort sett obefintlig vetenskaplig uppmärksamhet. I syfte att synliggöra elevkategorin och hinder, möjligheter och maktaspekter när dessa elever tas emot och undervisas genomfördes en fallstudie. LÄS MER

  4. 34. Speciallärares och elevassistenters uppfattningar av pedagogiska begrepp utifrån sin profession i en gymnasiesärskola

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anette Ringnér; [2019]
    Nyckelord :Consensus; Collaboration; Learning; Special teacher; Teaching; Teacher assistant; Retardation; Elevassistent; Lärande; Samarbete; Samsyn; Speciallärare; Undervisning; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Building upon the genuine interest regarding consensus about the learning-process, the pur-pose of this study is to examine special teachers´ and teacher-assistants´ vision regarding their teaching in a Swedish upper secondary school for pupils with learning disabilities, focusing on their own priorities within their profession. Based on my own experiences as a teacher-assistant and a special teacher in the Swedish compulsory school and upper secondary school for pupils with learning disabilities,The ambition is to be able to draw conclusions from the study's focus groups and how the pro-fessionals discuss different concepts that form the basis of the present study. LÄS MER

  5. 35. Vad spelar en elevassistent för roll? : en studie av hur särskolans elevassistentroll och uppdrag uttrycks i jobbannonser och arbetsbeskrivningar - ett försök till en kritisk diskursanalytisk ansats

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Marcus Andersson; [2019]
    Nyckelord :Critical discourse analysis CDA ; Educational assistant EA ; job ads; job descriptions; Norman Fairclough; para assistant; paraprofessional; special needs; special schools; Arbetsbeskrivningar; elevassistent; jobbannonser; kritisk diskursanalys CDA ; Norman Fairclough; stödassistent; särskilt stöd; särskola;

    Sammanfattning : Forskning kring elevassistentens uppdrag och roll i skolan blir allt mer angeläget då yrkesgruppen tycks fortsätta växa i den takt som också den grupp av elever som omväxlande beskrivs, med eller i, särskilda behov ökar. Detta är en profession som dels framställs som svårfångat och komplext och dels som forskningsmässigt eftersatt. LÄS MER