Sökning: "Ersta Sköndal högskola Institutionen för socialvetenskap"

Visar resultat 26 - 30 av 289 uppsatser innehållade orden Ersta Sköndal högskola Institutionen för socialvetenskap.

  1. 26. “Jag känner ganska ofta att jag inte räcker till.” : En studie om lärares uppfattningar kring förmågan att ge stöd till elever med NPF

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Michaela Högblom Fuchs; [2021]
    Nyckelord :Neuropsychiatric disabilities; Neuropsychiatric disability; NPF; School; Teachers; Needs; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; NPF; Skola; Lärare; Grundskollärare; Behov;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur grundskollärare uppfattar sin egen förmåga att ge stöd till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det har genomförts sju stycken semistrukturerade intervjuer med sju stycken grundskollärare och materialet har haft en tematisk bearbetning. LÄS MER

  2. 27. Barnets röst som en del i bedömningen av barnets bästa : en kritisk diskursanalytisk studie av vårdnadsutredningar där våld har förekommit

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Katarina Svaton; [2021]
    Nyckelord :The child s best interests; Child s participation; The child’s voice; Family law; Domestic violence; Discourse; Barnets bästa; Barnets delaktighet; Barnets röst; Familjerätt; Våld i nära relation; Diskurs;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur barnets bästa konstrueras i vårdnadsutredningar där en förälder utövat våld eller uttryckt hot om våld mot någon i familjen. Fokus i studien var vilken betydelse barnets röst ges i bedömningen av barnets bästa. LÄS MER

  3. 28. "Om de beskriver att de är ledsna då kan jag skicka en ledsen emoji, senare glada emojis för att vi också ska bli glada" : Relationsskapande bland fältarbetare och ungdomar på digitala plattformar

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Philip Panov; Peggah Rauofi; [2021]
    Nyckelord :Social fieldwork; Internet; Social media; Adolescence; Field worker; Social worker; Socialt fältarbete; Internet; Sociala medier; Ungdomar; Fältarbetare; Socialarbetare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka fältarbetares egna upplevelser av relationsskapande mellan dem och ungdomar på internet och sociala medier. Åtta semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes med fältarbetare från socialtjänsten som arbetar med ungdomar på internet och sociala medier. LÄS MER

  4. 29. Från praktik till juridik : en diskursanalys av promemorian ”Barnets bästa när vård enligt LVU upphör”

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Fanni Olin Dahl; [2021]
    Nyckelord :Child s best interests; Lex Lilla Hjärtat; Legal discourse; WPR; Bacchi; Child protection; The governing of social work; Barnets bästa; Lex Lilla hjärtat; LVU; Rättslig diskurs; WPR; Bacchi; Barnavård; Styrningen av socialt arbete;

    Sammanfattning : Fallet ”Lilla hjärtat” föranledde en granskning samt en förändringsprocess av socialnämndernas sätt att arbeta med tvångsvård av barn. Förloppet som följde ledde fram till promemorian Barnets bästa när vård enligt LVU upphör som är framtagen av en utredare på Socialdepartementet. LÄS MER

  5. 30. Ensam är inte stark : en kvantitativ enkätstudie om relationers betydelse för socionomstudenter under pandemin

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Emma Freja Thuresson; Miriam Arkell; [2021]
    Nyckelord :Students; Covid-19; Mental health; Social distance; Relationships and social support; Studenter; Covid-19; Psykisk ohälsa; Social distansering; Relationer och socialt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka relationers betydelse för studenter på Ersta Sköndal Bräcke högskola i Stockholm under Covid-19 pandemin. Som metod har en kvantitativ enkätstudie använts för att undersöka huruvida studenternas nätverk och sociala kontakter haft för betydelse i hur de hanterar sin livssituation under pandemin. LÄS MER