Sökning: "Etnografi"

Visar resultat 31 - 35 av 280 uppsatser innehållade ordet Etnografi.

  1. 31. Med glimten i ögat! : Barns förhandlingar om inflytande och aktörskap i förskolans projektarbete

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Mark; [2022]
    Nyckelord :Inflytande; Aktörskap; Handlingskraft; Handlingsutrymme; Barnperspektiv; Barns perspektiv; Barndomssociologi; Etnografi;

    Sammanfattning : Mycket forskning som finns av barns inflytande och delaktighet i förskolan är med utgångspunkt ipedagogers perspektiv och handlingar, samt pedagogers arbets- och förhållningsätt. Det finns mindre forskning om barns egen påverkan och inflytande på sin omgivning. LÄS MER

  2. 32. Lärmiljön som verktyg i förskollärares inkluderingsarbete : En observationsstudie om hur lärmiljöer kan bidra till att inkludera barn i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Alva Berglund; [2022]
    Nyckelord :inclusion; learning environment; preschool; special support; förskola; inkludering; lärmiljö; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med en fördjupad kunskap om hur anpassningar i lärmiljöerna kan bidra till att barn i behov av särskilt stöd och anpassningar inkluderas i förskolans utbildning utifrån sina egna förutsättningar. För att uppnå detta syfte har jag använt mig av deltagande observation, där tre förskollärare observerats under tre förmiddagar. LÄS MER

  3. 33. Meningserbjudanden i förskolans fysiska inomhusmiljö : En studie som närmar sig barns perspektiv genom socialsemiotisk ansats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sabina Nordlund; Erika Goldkuhl; [2022]
    Nyckelord :barns perspektiv; förskola; fysisk inomhusmiljö; socialsemiotik; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att närma sig förskolebarns perspektiv på förskolans fysiska inomhusmiljö. Detta genom att lyfta deras beskrivningar av meningserbjudanden, därmed vad som har betydelse och varför i förskolans fysiska inomhusmiljö. Vidare undersöks vilka teckensystem de använder för att uttrycka detta. LÄS MER

  4. 34. “Lämpligt högljudd”: En etnografisk studie av unga vuxnas relation till facklig organisering och aktivitet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Anna Ode; [2021]
    Nyckelord :fackföreningar; svensk arbetsmarknad; unga vuxna; makt; kapital; fält; etnografi; kulturanalys; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Sedan 1990-talet har det fackliga medlemsantalet i Sverige gradvis minskat, och detta särskilt bland ungdomar. Samma nedåtgående trend går inte att finna på arbetsgivarorganisationernas sida. LÄS MER

  5. 35. Språk lever i alla rum : en visuell etnografisk studie utifrån en skolas lingvistiska landskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Josefine Inga; [2021]
    Nyckelord :Linguistic landscapes; multilingualism; pupils F-3; school environment; visual ethnography.; Elever F-3; flerspråkighet; lingvistiska landskap; skolmiljö; visuell etnografi.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar mot att få ytterligare kunskap om lingvistiska landskap i en skolas miljö genom att undersöka hur flerspråkighet gestaltas i fysiska miljöer. Undersökningen har gjorts i en skola i norra Sverige och byggs upp av det sociokulturella perspektivets föreställning om språkets betydelse gällande elevers individ- och kunskapsutveckling. LÄS MER