Sökning: "Förebyggande gymnasium"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Förebyggande gymnasium.

  1. 1. Skolans främjande och förebyggande arbete kring studierelaterad stress bland gymnasieelever : En intervjustudie med personal ur elevhälsan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Susanne Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :High school students; academic stress; mental health; student health services; Gymnasieelever; studierelaterad stress; elevhälsa; psykisk hälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Svensk skola och elevhälsa har ett gemensamt uppdrag att bidra till en skolmiljö som främjar lärande, utveckling och hälsa. Upplevelsen av höga skolkrav i kombination med den negativa utvecklingen av ungas psykiska ohälsa riskerar äventyra ungas möjligheter att fullfölja sina gymnasiestudier. LÄS MER

  2. 2. Organisation av matematikstöd på några gymnasieskolor : Ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Johansson; Catarina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Framgångsfaktorer; Gymnasium; Matematikstöd; Organisation; Stödverksamhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Tina och Larsson, Catarina (2023). Organisation av matematikstöd på några gymnasieskolor: ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Förebyggande och åtgärdande samarbete för inkluderande lärmiljöer: En småskalig intervju- och observationsstudie om specialpedagogers samarbete med lärare i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anne Ahlros; Veronica Andersén; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; interprofessionellt samarbete; lärmiljö; samundervisning; specialpedagog.;

    Sammanfattning : Forskning visar att det finns begränsade kunskaper om samarbetet mellan specialpedagoger och lärare. Det gäller då särskilt kunskaper som berör hur specialpedagogen stödjer läraren i arbetet med att möta elevernas behov inom ramen för ordinarie undervisning. LÄS MER

  4. 4. Skolsköterskors uppfattningar och erfarenheter kring stödjande samtal vid psykisk ohälsa

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Erika Bergström; Fanny Svedén; [2023]
    Nyckelord :stödjande samtal; psykisk ohälsa; skolsköterska; högstadium; gymnasium; elever;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskan är den profession på en skola som träffar samtliga elever och har därmed en unik möjlighet att upptäcka psykisk ohälsa. Samtidigt visar studier att skolsköterskor upplever sig sakna kompetens inom ämnet trots att den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar ökar i kombination med att vårdköerna till specialistsjukvården är långa. LÄS MER

  5. 5. Perspektiv på överlämningar från grundskola till gymnasieskola En intervjustudie med åtta specialpedagoger

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lillemor Praetorius; Ingela Wirdenäs; [2021-01-28]
    Nyckelord :övergångar; överlämningar; elevhälsa; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka specialpedagogers perspektiv på överlämningar mellan grundskola och gymnasium för elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Övergångar mellan olika skolformer påverkar elever på olika sätt. LÄS MER