Sökning: "Förskoleklassens uppdrag"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Förskoleklassens uppdrag.
1. Är förskoleklassen för alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av lärares uttryckta uppfattningar om hur förskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan påverkat skolgången för elever som har koncentrationssvårigheter
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Förskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan förskola och skola och som en övergång för barn in i skolvärlden. Sedan drygt fem år tillbaka är förskoleklassen obligatorisk för alla barn och även förskoleklassens läroplan har ändrats från att tillhöra förskolan till att nu vara en del av grundskolan. LÄS MER
2. Förändringar, möjligheter och utmaningar i förskoleklassen : - en kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Förskoleklassens verksamhetsinnehåll och uppdrag har varit en omdiskuterad fråga och frånvaron av tydliga riktlinjer har ansetts skapa skillnader i kvalitet och likvärdighet. I ett försök att öka kvaliteten och likvärdigheten i förskoleklassen bestämde regeringen att förtydliga syftet och det centrala innehållet med hjälp av en ny läroplan. LÄS MER
3. Undervisning i förskolan för att tidigt upptäcka matematiska svårigheter : En studie i förskolan och förskoleklass utifrån förskollärarens uppdrag och tolkning av tidig matematisk undervisning
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The purpose of the study is to illustrate how preschool teachers interpret their assignment on the basis of the curriculum and work with children´s mathematical learning as well as how they follow up and demonstrate each child´s opportunities and difficulties for mathematics. The study also wants to highlight how the preschool class educators feel that the children from preschool have developed their mathematical ability when they start preschool class. LÄS MER
4. Barns bildskapande
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Det här projektet är inspirerat av upplägget för en interventionsstudie och handlar om hur barn med hjälp av en bildpedagog kan utveckla sitt bildskapande. Begreppet intervention betyder att man medvetet inför någon form av påverkan i en grupp för att studera om någon förändring sker. LÄS MER
5. Förskoleklassens syfte och uppdrag : - sett ur pedagogers och rektorers perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur verksamma pedagoger och rektorer i förskoleklassen uppfattar förskoleklassens syfte samt hur pedagogerna uppfattar sitt uppdrag i förskoleklassen. Undersökningen är kvalitativ med hermeneutisk ansats och resultatet har analyserats fram genom tolkningar från den empiri som samlats in via fyra intervjuer med förskoleklasslärare och två intervjuer med rektorer på tre olika skolor. LÄS MER