Sökning: "Förskoleklassens uppdrag"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Förskoleklassens uppdrag.

  1. 1. Är förskoleklassen för alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av lärares uttryckta uppfattningar om hur förskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan påverkat skolgången för elever som har koncentrationssvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Zandra Bengtsson; Helen Allansson; Christina Ström Nilsson; [2024-02-06]
    Nyckelord :läroplan; skolifiering; koncentrationssvårigheter; extra anpassningar; specialpedagogiska anpassningar; kartläggning;

    Sammanfattning : Förskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan förskola och skola och som en övergång för barn in i skolvärlden. Sedan drygt fem år tillbaka är förskoleklassen obligatorisk för alla barn och även förskoleklassens läroplan har ändrats från att tillhöra förskolan till att nu vara en del av grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Förändringar, möjligheter och utmaningar i förskoleklassen : - en kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Evelina Carlsson; [2020]
    Nyckelord :Förskoleklass; Lgr 11; skolifiering; likvärdighet; och ansvarighet;

    Sammanfattning : Förskoleklassens verksamhetsinnehåll och uppdrag har varit en omdiskuterad fråga och frånvaron av tydliga riktlinjer har ansetts skapa skillnader i kvalitet och likvärdighet. I ett försök att öka kvaliteten och likvärdigheten i förskoleklassen bestämde regeringen att förtydliga syftet och det centrala innehållet med hjälp av en ny läroplan. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i förskolan för att tidigt upptäcka matematiska svårigheter : En studie i förskolan och förskoleklass utifrån förskollärarens uppdrag och tolkning av tidig matematisk undervisning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Annika Thörner; [2020]
    Nyckelord :Preschool; preschool class; teaching; learning; mathematics; Förskolan; förskoleklass; undervisning; lärande; matematik;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to illustrate how preschool teachers interpret their assignment on the basis of the curriculum and work with children´s mathematical learning as well as how they follow up and demonstrate each child´s opportunities and difficulties for mathematics. The study also wants to highlight how the preschool class educators feel that the children from preschool have developed their mathematical ability when they start preschool class. LÄS MER

  4. 4. Barns bildskapande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Barbro Bergsfeldt; [2017-06-22]
    Nyckelord :estetisk verksamhet; Bild; Förskoleklass; Förskolan;

    Sammanfattning : Det här projektet är inspirerat av upplägget för en interventionsstudie och handlar om hur barn med hjälp av en bildpedagog kan utveckla sitt bildskapande. Begreppet intervention betyder att man medvetet inför någon form av påverkan i en grupp för att studera om någon förändring sker. LÄS MER

  5. 5. Förskoleklassens syfte och uppdrag : - sett ur pedagogers och rektorers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Katarina Johansson; [2016]
    Nyckelord :arbetssätt; förskoleklass; läroplan; pedagogik; skola; syfte; uppdrag;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur verksamma pedagoger och rektorer i förskoleklassen uppfattar förskoleklassens syfte samt hur pedagogerna uppfattar sitt uppdrag i förskoleklassen. Undersökningen är kvalitativ med hermeneutisk ansats och resultatet har analyserats fram genom tolkningar från den empiri som samlats in via fyra intervjuer med förskoleklasslärare och två intervjuer med rektorer på tre olika skolor. LÄS MER