Sökning: "Feminism som är inkluderande"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Feminism som är inkluderande.

  1. 1. Att skapa inkludering i ideella organisationer - En studie baserad på personers upplevelser av exkludering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Boel Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; Intersektionalitet; Ideella organisationer; Upplevelser; Aktivism; Exkludering; Narrativ; Social Sciences;

    Sammanfattning : To create inclusion in non-governmental organizations - A study based on people’s experiences on exclusion. In this study have I looked at the experience of people who do not feel included nor welcome in non-governmental organizations in Malmö who works towards a more democratic society. LÄS MER

  2. 2. ”Vad är det som är power i detta?” : En kvalitativ studie om gruppers sociala interaktion i samtal om feministiska budskap i modeföretags marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hedvig Pahlstad; Ester Paksuniemi; [2023]
    Nyckelord :Focus group interviews; social construction; social interaction; common knowledge; identification; feminist messages; post-feminism; Fokusgruppintervjuer; social konstruktion; social interaktion; gemensam kunskap; identifikation; feministiska budskap; post-feminism;

    Sammanfattning : In society there are several structural norms that appear taken for granted and should be discussed to be recognized. Furthermore, institutions such as corporations often incorporate stereotypical gender beliefs into their structuring such as in marketing. LÄS MER

  3. 3. Feminism sponsrad av stereotyper : En semiotisk analys av Estrids sponsrade annonser på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Fyhr Andersson; Emmy Grüneberger; [2022]
    Nyckelord :Feminism; femvertising; Instagram; nyliberal feminism; reklam; semiotisk analys; stereotyper;

    Sammanfattning : Femvertising är en form av reklam som ifrågasätter traditionella kvinnliga könsstereotyper. Fenomenet hyllas för att skapa positiva varumärkesattityder, men kritiseras för att budskapen i femvertising förenar och samtidigt förnekar feministisk ideologi vilket neutraliserar den politiska kraften i budskapet. LÄS MER

  4. 4. Feministisk stadsplanering, mer än bara jämställdhet : En kvalitativ studie om praktiserandet av diskursen

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Elvira Brandt; [2019]
    Nyckelord :Feminism; feministisk stadsplanering; genus; intersektionalitet; kvinnor; kön; strukturella skillnader;

    Sammanfattning : Kvinnan har genom alla tider, till följd av de strukturella ojämlikheterna i samhället, mer eller mindre negligerats i stadsplaneringen. Både planeringsteorin och planeringspraktiken har historiskt karaktäriserats av maskulinitet och utgått från mannen som norm. LÄS MER

  5. 5. Vi vill också vara med : en studie i feministisk teologi

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Strand; [2011]
    Nyckelord :feminism; kristendom; kvinnor;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att belysa och diskutera kristen feministteologi, med fokus på hur det patriarkala språket inom kristen tradition påverkar kvinnor inom religionen, samt hur feministteologer använder och tolkar detta patriarkala språk för att göra det inkluderande även för kvinnor. Detta tar sig uttryck bland annat genom att benämna Gud med kvinnliga pronomen bredvid de manliga, såsom Gud Fader och Moder. LÄS MER