Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Arbetsterapeutiska interventioner för barn med autismspektrumtillstånd och dess effekter. : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Ali Al-Samraye; [2021]
    Nyckelord :Arbetsterapi; autism; kvantitativ ansats; åtgärder; färdigheter; arbetsminne; sensorik; motorik; interaktion.;

    Sammanfattning : Autismspektrumtillstånd (AST) är en neuropsykiatrisk funktions­nedsättning som bland annat innebär svårigheter i social interaktion, sensorisk hantering och bearbetning samt motoriska färdigheter för individen. Barn med AST löper högre risk än andra barn att inte utveckla nödvändiga färdigheter som behövs för att vara delaktig i olika aktiviteter samt i utveckling mot självständighet. LÄS MER

  2. 2. Flickor inom autismspektrumtillstånd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Saric; Mona Sobhi; [2020]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd AST ; Förebyggande arbete; Flickor inom AST; Förskola;

    Sammanfattning : Flickor inom autismspektrumtillstånd (AST) tenderar att missas eller diagnostiseras senare än pojkar inom AST. I Barnombudsmannens årsrapport från (2016) framkommer att det är fler pojkar jämfört med flickor som diagnostiseras med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och att flickor med NPF får sina diagnoser senare än pojkar. LÄS MER

  3. 3. Flickor med svårigheter inom essence : Vilka signaler sänder de ut och hur tolkar vi dem?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Josefin Andersson; Linda Christoffersson; [2019]
    Nyckelord :ADHD; AST; exekutiva funktioner; kön; specialpedagogik; symptom;

    Sammanfattning : Flickor med svårigheter inom området Essence kan vara svåra att upptäcka då deras signaler kan misstolkas och förringas med konsekvenser som psykisk ohälsa, skolfrånvaro och utanförskap i förlängningen. Studiens syfte var att synliggöra och analysera fyra pedagogers och fyra vårdnadshavares erfarenheter och upplevelser omkring de signaler som flickor uppvisar, kopplat till konstaterade eller misstänkta svårigheter inom Essenceområdet. LÄS MER

  4. 4. Insatser och måluppfyllelse för flickor och pojkar med högfungerande autismspektrumtillstånd (AST) vid Barn- och ungdomshabiliteringen i Västerbotten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Malin Eriksson; Maja Wärvik; [2015]
    Nyckelord :autismspektrumtilllstånd; AST; jämlik vård; könsskillnader; insatser; måluppfyllelse; habilitering;

    Sammanfattning : Drygt fem gånger så många pojkar som flickor diagnostiseras inom paraplybegreppet högfungerade autismspektrumtillstånd (AST). En konsekvens av det är att forskning kring tillståndet främst utgår från pojkar. LÄS MER