Sökning: "Formaliserad"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade ordet Formaliserad.

  1. 1. Genrepedagogik i undervisningen på grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sofie Rubensson; [2024]
    Nyckelord :The circle model; genre pedagogy; setting; formalized teaching; functionalized teaching; invisible teaching; visible teaching; Cirkelmodellen; genrepedagogik; inramning; formaliserad undervisning;  funktionaliserad undervisning; osynlig undervisning; synlig undervisning;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete undersöker jag hur svensklärare gestaltar genrepedagogik i sin undervisning i ämnet svenska och vilken potential genrepedagogik tillmäts och på vilka grunder. Genrepedagogiken är en stram undervisningsmodell som har sin grund i Australien där undervisningsidealet är synlig undervisning där man namnger språkets delar och lär utdem till eleverna från tidig ålder. LÄS MER

  2. 2. ’’I mitt ledarskap är alla människor. Och fotbollsspelare’’ : En kvalitativ studie om aktiva ledare inom formaliserad fotboll för ungdomars syn på deras roll för integration, ur ett socioekonomiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alexander Berger; [2023]
    Nyckelord :Youth football; leadership; socioeconomic background; integration; Ungdomsfotboll; ledarskap; socioekonomisk bakgrund; integration;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa undersökning är att undersöka hur ledare i fotboll för ungdomar ser på sitt ledarskap och sin roll för integration i samhället, samt huruvida deltagarnas socioekonomiska bakgrund är en faktor som påverkar ledarskapet och deras fotbollslags sociala miljö. Studien är baserad på semistrukturerade intervjuer av aktiva ledare över 18 år gamla i fotboll för ungdomar mellan 11 och 16 år, som har insyn i verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Vänskap : att våga och kunna uttrycka åsikter och känslor med hjälp av litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Celie Turesson; [2022]
    Nyckelord :Erfarenhetspedagogisk undervisning; funktionalisering; litteraturarbete i lågstadiet; poesi; tematisk undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete är att undersöka hur elevers förmåga att uttrycka åsikter och sätta ord på känslor kan utvecklas genom litteratur. Undervisningen har genomförts med ett ämnesövergripande tema, vänskap, och all litteratur har valts ut för att passa in i just det temat och för att ge eleverna möjlighet att samtala om och diskutera kring olika känslor och åsikter. LÄS MER

  4. 4. Budgetering på distans : En studie om den informella kommunikationens roll i budgetprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sebastian Nehard Mattsson; Marcus Persson; [2021]
    Nyckelord :Distansarbete; formell kommunikation; informell kommunikation; informationsasymmetri; budgetering; budgetprocessen;

    Sammanfattning : Under 2020 drabbades världen av en pandemi som har påverkat hela samhället på olika sätt. Social distansering var en av de rekommendationer som den svenska regeringen utfärdade, vilket innebar att många företag och organisationer övergick till distansarbete. LÄS MER

  5. 5. Läroböckernas grammatiska trösklar: En undersökning av läromedel för svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kale Lidström; Vilma Bolding; [2020]
    Nyckelord :fras; funktionaliserad undervisning; formaliserad undervisning; grammatik; grammatikdidaktik; grammatikundervisning; gymnasieskolan; läroböcker; läromedelsanalys; sats; språklig hierarki; svenskämnet; tröskelbegrepp;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att fördjupa förståelsen för hur läromedel i svenska på gymnasienivå kan bidra till kontext för grammatikundervisningen. Utifrån denna kontext undersöks tre tröskelbegrepp inom grammatiken, d.v.s. LÄS MER