Sökning: "Foucaults perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 232 uppsatser innehållade orden Foucaults perspektiv.

  1. 1. ”Om en aktivitet uppfattas som att man dödar tid så kan man göra det på sitt eget sätt.” - En kvalitativ studie om personalens upplevelse av vården inom rättspsykiatrin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sebastian Karakas; [2024-01-25]
    Nyckelord :rättspsykiatri; tvångsvård; lagen om rättspsykiatrisk vård LRV ; rättspsykiatrisk utredning RPU ; psykiskt störda lagöverträdare PSL ;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka personalens syn på vården inom rättspsykiatrin, med avgränsning till kuratorers och mentalskötares uppfattningar. Empirin byggde på kvalitativ data insamlad från 2 olika sjukhus från 6 personer varav två var kuratorer och 4 mentalskötare. LÄS MER

  2. 2. Delaktighet, inflytande och makt i undervisningen : En kvalitativ studie om barns delaktighet och inflytande i planerad undervisning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tindra Malm; Madeleine Mollin; [2024]
    Nyckelord :Democracy; Participation; Influence; Power relations; Preschool; Teaching; Demokrati; Delaktighet; Inflytande; Maktrelationer; Förskola; Undervisning;

    Sammanfattning : The study aims to find out how educators in preschool reason about how they give children the opportunity to participate and influence the planned teaching. Since the preschool's governing document touches on these concepts to a large extent, we want to investigate with our study how this is made possible in the preschool's organisations. LÄS MER

  3. 3. Studenters upplevelser av distansundervisning under Covid-19

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Gerges Kamel; [2024]
    Nyckelord :Covid-19; distansundervisning; studenters interaktion; hermeneutik och maktrelationer.;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka hur universitetsstudenter har upplevt omställningen från campusbaserad undervisning till distansundervisning under Covid-19. Studien begränsar sig till universitetsstudenter och utforskar tre frågeställningar: Hur upplevde universitetsstudenterna interaktionen under distansundervisningen med lärare och studenterna i jämförelse till undervisningen som tidigare skedde på campus? På vilket sätt beskriver studenterna skillnaden i maktrelationerna mellan lärare och studenter i distansundervisningen under Covid-19 jämfört med campusundervisning? och Vilka är de sociala konsekvenser som dyker upp med distansundervisning under Covid-19? För att besvara dessa frågeställningar har vi valt den hermeneutiska metodansatsen för att skapa förståelse kring det studerade ämnet. LÄS MER

  4. 4. Barns maktpositioneringar i den fria leken : En kvalitativstudie i hur barn använder makt, motstånd och normer i den fria leken inomhus.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Lindh; Beatrice Karlsson; [2024]
    Nyckelord :power; free play; positions; material; toys; over ordered power and lower power.; Makt; fri lek; positioneringar; material; leksaker; över och underordnad makt;

    Sammanfattning : Studiens syfte och frågeställningar är för att bidra med en ökad insikt om uppkomsten av maktpositioneringar i barns fria lek inomhus. Studien vill också ge en insikt om material har en påverkan när det kommer till barns makt i den fria leken inomhus. För att kunna få empiri kommer vi att använda oss av deltagande observationer. LÄS MER

  5. 5. Leda som lärare. En kvalitativ studie om hur arbetslagsledaren navigerar i utrymmet mellan skolledning och kolleger

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Daniel Edvardsson; [2023-05-29]
    Nyckelord :arbetslagsledare; mellanledare; livsvärld; fenomenologi; skolledning; praktikarkitekturer; Foucault; makt;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur fem arbetslagsledare (mellanledare) upplever att leda sina lärarkolleger utan att vara deras chef. Studien avser också fånga hur arbetslagsledare erfar att verka i fältet mellan skolledning och lärarlag. LÄS MER